Haar eerste sneeuw

 


Maria Chepeleva
'Haar eerste sneeuw'

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Een schilderij in olieverf waarop van het huis
of van het interieur eigenlijk niet veel te zien is.
Ook van de bewoners zien we helemaal niets.
We zien alleen de poes die voor het raam zit.

En toch voel je bij dit schilderij precies aan
waar een huis in allereerste instantie voor dient:
Veiligheid en bescherming tegen kou en slecht weer.
Blijkbaar is de poes in de vensterbank nog een jonkie,
want aan de titel te zien is dit haar eerste winter.

Mooi vind ik de geschilderde ijsbloemen op de ruiten;
iets wat ik zelf nog wel van heel vroeger ken.
Tegenwoordig is dat - tenminste in ons land -
gelukkig heel zeldzaam geworden.
We hebben beter geisoleerde huizen,
dubbel glas en overal in huis verwarming.

Ook al doen we zo zuinig mogelijk met gas;
ik vind zo'n warm, comfortabel huis echt heerlijk!
Ik benijd de bewoners van dit huis dan ook niet...


2 opmerkingen:

  1. Ik vind het weer een prachtig plaatje. Heerlijk rustig en winters.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou ook niet van onverwarmde kamers. Dit schilderij heeft iets ouderwets waarnaar ik niet terug verlang maar het is wel een lief tafereeltje.

    BeantwoordenVerwijderen