10 november

Elsa Beskow

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Deze keer een illustratie van een huiselijk tafereeltje
van een moeder met haar jonge kinderen.
De oudste kinderen zitten zoet op de grond
bij de haard en staren in de vlammen.
Het jongste kindje zit op schoot
bij de moeder die voorleest.

Buiten is het grijs en volop herfst want
er hangen bijna geen blaadjes meer
aan de boom voor het huis.

Binnen is het behaaglijk:
Er ligt nog een dekentje klaar op
de witte rieten stoel in de hoek,
maar dat is voorlopig nog niet nodig.
Een kleed ligt voor de haard om op te zitten,
en de poes luiert op een zacht kussentje.
Op de kalender zie je dat het 10 november is;
voor mij is dat een reden om het vandaag
op te nemen in mijn serie 'woon' schilderijen.


4 opmerkingen:

  1. Prachtig! Is het van Rie Cremer?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi... ik geniet ook van de voorleesboeken van Elsa Beskow voor de kleinkinders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mij dan weer opvalt is dat de kindjes ondanks het gure weer buiten er vrij zomers bij zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lief tafereel.Het straalt liefde en rust uit.

    BeantwoordenVerwijderen