Posts tonen met het label handig. Alle posts tonen
Posts tonen met het label handig. Alle posts tonen

Wat kun je eigenlijk nog meer doen met een Ikea tas?





Soms zie ik zulke grappige dingen langskomen:
Zoals deze manieren om iets te maken van een Ikea tas.
Leuk en spannend als stoelkussens, plantenpot of 
als opbergvakkentas voor schoenen (en aapjes)...
Je kunt ze ook gewoon als tassen ophangen: 
Aan de muur om van alles in op te bergen.
En hangend tussen twee wandjes 
boven elkaar als wasmanden. 
Handig, je neemt de hele tas 
zo mee naar de wasmachine... 

Over koffers en (niet meer) reizen



Als we niet meer met van die oude koffers op reis gaan 
kunnen we ze nog wel voor andere zaken gebruiken.
Al is het maar om er onze spulletjes in op te bergen.

We kunnen ze open aan de muur hangen 
om er spulletjes in ten toon te stellen.

Met een paar pootjes eronder is een koffer een 'tafel-kastje'.


Je kunt een kast bouwen om de koffers heen en ze als lades gebruiken.


Je kunt ze aan de muur hangen en de klep als deurtje gebruiken
en er een nieuwe functie voor verzinnen, zoals poppenkast of bar.

En als er verder van de koffer niets meer van te redden 
is dan een handvat kun je die ook nog hergebruiken.

Cuptone



Ik mis een beetje een oor aan deze beker,
want ik drink mijn thee graag heet.
En ik weet niet of het altijd fijn is om
de theeprut steeds in beeld te houden.

Maar het is wel een heel creatief ontwerp; 
je hoeft geen theezakje meer te gebruiken. 

De losse thee gaat in het theevakje.
Water erbij tot je vindt dat hij sterk genoeg is.
Dan de cup op de andere 'onderkant' kieperen.
Et voila! 

Onze melkboer!



Vroeger, als jong meisje thuis, 
had onze melkboer ook zo'n karretje.
In mijn herinnering had onze melkboer 
ook een grote emmer met losse melk die hij 
met een soeplepel in onze melkkoker schepte. 

Maar hij had ook wel flessen melk.

Zeker met sneeuw en regen was 
het wel handig dat de bakker, 
de visboer en de melkboer 
gewoon aan huis kwamen.

Dat was nog voor de tijd 
van de srv-wagen, waar je 
bijna alles wel kon kopen.

Iets wat niet kan missen en er toch leuk uitziet!


Oh, soms verlang ik naar de eenvoud die ik nog ken uit vroegere tijden. Heus niet in de sfeer van oma vertelt en vroeger was alles beter.

Maar dit soort illustraties van een simpel patroontje voor een lief jurkje zie je nu bijna niet meer. 

Ik winkel tegenwoordig bij een grote maten winkel. Mijn lieve buddy heeft van een jurkje en een linnen wijde broek die ik daar kocht een patroon gemaakt. Het zijn eenvoudige modellen die ik nu makkelijk zelf kan namaken in een stofje van de markt ofzo.

Dat is handig als ik weer eens iets nieuws zou willen, al heb ik echt ook wel weer genoeg nieuwe kleding gekocht sinds ik een paar zomers terug bijna alles wat me toen niet meer paste weg heb gegeven. Maar soms is het leuk om zelf weer iets te maken. En dan liefst iets dat gewoon niet kan missen en er toch leuk uitziet.


'Zo kan het ook!' bij cafe Dudok in Arnhem




Gisteren waren onze oudste dochter en ik 
in cafe Duduk in Arnhem waar we elkaar 
spraken bij koffie / thee en een lunch.

Op het toilet aldaar zag ik deze wastafels.
En vooral de kranen vielen me op: 
gemaakt van een bier tap.

Mooi en functioneel.
Kijk, dat vind ik nu weer eens leuk!


Klussen met zussen of vriendinnen


Onderstaand berichtje kwam ik tegen op het wereldwijde web:

'Mijn twee zussen en ik hebben zo'n zes keer per jaar een 'Klussen met zussen' dag. Dit kan natuurlijk ook met broers. We voeren dan bij één van de zussen gezamenlijk klussen uit: de tuin winterklaar maken, ramen lappen, oven schoonmaken, schilderen, dakgoot schoonmaken, klerenkast opruimen, etc. Alles dus waar je zelf niet aan toekomt of wat je echt vervelend klus vindt. We zoeken zelf de klus uit die het meest bij ons past en pakken een hele dag flink door. 

Dit werkt heel goed, want vele handen maken licht werken en die vervelende klussen zijn altijd leuker om voor iemand anders te doen dan voor jezelf!' Ilona

Deze tip deed me denken aan de tijd dat ik zelf een fijn klusmaatje had, waarover ik dit schreef:


Voor iedereen die graag creatief met wonen bezig is, heb ik dé gouden tip, die ik met alle plezier met je wil delen : Let op : Scoor een fijn klusmaatje!

Uit eigen ervaring weet ik hoe geweldig dat werkt. Elke dinsdagmorgen staat er een kruis in mijn agenda, want dan ga ik klussen. De ene week bij ons thuis en de andere week bij mijn klusvriendin. Dat houdt in dat wij stipt om negen uur paraat zijn, een cappuccino nemen, onze klusoveralletjes aantrekken en aan het werk gaan.

Zo ruimen wij graag een overvolle kelder of garage uit om het hele spul op te schonen, te sorteren, te poetsen en alles, uitgezocht en wel, weer in te pakken. Maar we draaien onze hand ook niet om voor het rollen van de overloop of het lakken van een tuinbankje. Of we maken dekbedovertrekken en gordijnen, wisselen alle slaapkamers om of brengen ter inspiratie een officieel werkbezoek aan Ikea. Soms doen we een klus die ons één ochtend kost, maar net zo makkelijk pakken we een 6-sessies-durende klus aan, zoals het compleet schilderen en aankleden van een tot camper omgebouwde bus.

Tijdens het klussen nemen we en passant ons leven en dat van onze geliefden door, wisselen we ideetjes voor feest- en verjaardagen uit, vertellen we elkaar over mooie boeken en films, bespreken de toestand in de wereld en wat we die avond zullen koken. Ook oefent mijn klusmaatje, die naast fysiotherapeut ook ambtenaar van de burgerlijke stand is, soms een huwelijksspeech op mij, waarbij zij mij telkens weet te ontroeren als ze in haar overall trefzeker verhaalt over de alles overwinnende liefde van een mij totaal onbekend, aanstaand bruidspaar.

We sluiten altijd af met een welverdiende overheerlijke lunch, en gaan ruim voldaan (zo, dat zit er weer op deze week!) verder met al het andere in ons leven.

Het grootste voordeel van samen klussen is dat je met dubbel plezier met zijn tweetjes zeker drie keer zo snel klaar bent dan alleen, en dat je aan dingen begint waar je in je eentje never nooit aan zou beginnen omdat je al moe wordt bij enkel de gedachte.

Het werkt aanstekelijk als je merkt hoeveel je gedaan krijgt op zo’n ochtend en we worden van de weeromstuit steeds stoutmoediger. Zo zie ik nog altijd het ontwaken van een nieuw zelfbewustzijn bij mijn vriendin, toen tot haar doordrong hoe gemakkelijk een elektrische boormachine eigenlijk werkt. Ze boorde pardoes gaten in haar garagemuur om de huishoudtrap en al het tuingereedschap op te hangen, heel nuttig allemaal, maar raakte toen in een soort van boor'trance' die dreigde naar doorslaan toen ze, met een verwilderde uitdrukking op haar gezicht, kratten bier wilde gaan ophangen.

Er gaat ook wel eens wat mis. Zo heb ik eens met een heel mooie, vloeiende beweging een volle bus verf van de trap weten te stoten die zich uitspreidde over de hele vloer, (gelukkig marmoleum, dus de schade was te overzien) en hebben we samen een keer zo drastisch behang weten te verwijderen dat er uiteindelijk een stukadoor (die trouwens heel aardig bleek, maar daarover een andere keer) aan te pas moest komen om de slaapkamermuur te redden.

Maar wonderwel, er lukt ook van alles.
En we zitten nooit verlegen om een klusplan. Zo weet elke lente ons te inspireren tot fleurig kastpapier in de kasten en het opschonen van verstofte dekenkisten. Of we leuken een saaie keukenmuur op met wat kleur en zelfgefabriekte lampjes.


Tegen Koninginnedag / Koningsdag wordt onze stemming zo mogelijk nog opgeruimder als we door ons huis lopen om alles wat we overbodig vinden op te pakken, om het spul vervolgens op de vrijmarkt te verpatsen. De opbrengst is steevast voldoende om de hele zomer onze rekening bij diverse bouwmarkten (dat zeg ik!) te voldoen, zodat we al met al weinig kosten maken en we zo’n beetje selfsupporting zijn.

Naast ons improvisatietalent is een belangrijke factor in deze successtory onze voorbereiding. Als ik vroeger ineens de geest kreeg om iets te gaan doen was net het schuurpapier op, de winkel dicht of het regende of er belde iemand die ik al een tijdje niet had gesproken of ik moest de krant nog lezen en dat was dan al weer ruim voldoende aanleiding om de plannen maar weer uit en/of af te stellen.

Dat is verleden tijd. Van tevoren schatten we in en schaffen we aan wat we maar nodig zouden kunnen hebben, zodat we geen tijd meer verliezen en daardoor verlopen onze klusochtenden steeds efficiënter en daarmee succesvoller.

Zo kunnen we steeds vaker, als er complimentjes onze kant op vallen, zo achteloos mogelijk zeggen : ‘Ja hoor, helemaal zelf gedaan!’
 


Plankje ophangen!



Zo kun je ook een plankje ophangen!
Misschien zou ik de eindjes afknippen
van het ophangtouw of de leren veter, 
maar ik weet het: ik ben die kniesoor...


Handige tip voor een win-win oplossing!



Dit lijkt me nu een typische win-win oplossing.

De auto's staan lekker droog en in de schaduw 
en de zonnepanelen liggen niemand in de weg.

Helemaal handig als je jouw elektrische auto
(of fiets) kunt opladen terwijl hij geparkeerd staat.


Een kind kan de was doen!



Doe mij zo'n laundry room!

Nou, nee eigenlijk hoef ik dit niet. 

Een droger hebben we nooit gehad.

We hebben een bovenlader wasmachine,
dat vind ik zoveel makkelijker, 
dan hoef ik niet te bukken.

Onze wasmiddelen staan wel in
een hangend rekje naast de wasmachine.

Boven de machine hangt een droogrekje 
voor al het kleinere wasgoedspul zoals 
ons ondergoed, washandjes en sokken.
Die kan ik daar schoon gewassen gelijk 
ophangen zonder dat ik een stap hoef te lopen.

En voor een handwasje pakken 
we ons hartvormige emmertje
en vullen dat in de badkamer.

Een kind kan de was doen!


Win win



Verwarming beetje uit het zicht 
en gelijk een fijn plekje gemaakt om 
even te gaan zitten of iets neer te zetten.


Een schattige binnenluikje



Zo schattig bedacht:
het raampje heeft een binnenluikje!
Zo houd je de vorm van het raam in ere,
en kun je het toch donker maken! 
Mooi werk! 


Sloopmateriaal wordt bouwmateriaal


Al een tijdje post ik elke maandag
een blij en vrolijk makend bericht.

Bijvoorbeeld een goed idee voor een meer
groene, duurzame en sociale wereld.
Om elkaar te helpen, te ondersteunen
en de broodnodige moed in te spreken.

En soms post ik ook gewoon iets
grappigs wat mezelf een fijn gevoel geeft.
Om de week een beetje goed te beginnen.


Duurzaam bouwen is de toekomst

Het nieuwe bedrijf Clevero in Rijssen-Holten wil een steentje bijdragen aan milieuvriendelijk bouwen en zorgt ervoor dat goede tweedehands bouwmaterialen niet bij het afval verdwijnen maar gewoon een tweede kans krijgen in de pas geopende allereerste circulaire materialenmarkt.

Bedrijfsleider Merel Candel: 'We bewerken de materialen die we hier van de sloop binnen krijgen en zorgen ervoor dat ze een tweede leven krijgen. We maken daarbij vooraf een selectie, wat wel en niet bruikbaar is. Want niet alles komt in aanmerking en kwaliteit staat daarbij voorop.' 

Hergebruik waar het kan

Zowel bedrijven als particulieren kunnen in de nieuwe bouwmarkt op zoek naar koopjes.  
Merel Candel: 'Het assortiment wisselt want dat is afhankelijk van wat we van (sloop) bedrijven binnen krijgen. Maar hout, staal, elektra en hang- en sluitwerk proberen we altijd op voorraad te hebben. Op dit moment hebben we stapels tapijttegels voor 50 cent per stuk.'

'Zie het als onze bijdrage aan de toekomst. We willen met de gerecyclede materialen bijdragen aan het bevorderen van duurzaam bouwen.'


Zomerdrankjes


 
Voor een wesp-vrij-drankje op warme dagen.
 
Bij vrienden kreeg ik laatst vers geperst appelsap uit de slow juicer,
gecombineerd met limoensap en een scheutje limoncello...
Heerlijk!


Opruimen op zolder!




 
Berging onder de schuine kap,
op een plek die je niet kunt belopen,
maar die je zo wel prima kunt benutten.

En ook nog zo lekker overzichtelijk!


Ruimte besparen



Handig alles-in-een apparaat van vroeger,
tegenwoordig te vervangen door 
een telefoon of i-pad.

Dat scheelt heel wat ruimte,
voor de apparatuur en boxen maar 
ook voor de bijpassende platen / banden.


Handige bergruimte in de keuken!




Hier een paar tips voor meer bergruimte in de keuken:

Die opberglades onder de banken zijn geweldig!

De ondiepe kast achter de deur is zonder 
deur ervoor weliswaar niet zo mooi, 
maar er kan wel heel veel in, en die
ruimte blijft anders maar onbenut.

En de deksels aan de binnenkant 
van het keukenkastje is slim,
de bakjes kun je nu gewoon 
in elkaar stapelen!

Kijk, dat vind ik nou handig!



Als je een kelder of een andere koele ruimte hebt is
zo'n bewaarkastje voor noten, groente en fruit wel heel handig.

Alles blijft langer goed als het niet teveel op elkaar ligt.
En alles kan lekker luchtig en fris bewaard worden.
En op wielen, dat heeft toch altijd iets extra.

 

Iets van niets...



Deze kaart kwam ik weer eens tegen; 
had ik ooit gekocht omdat ik er zo blij van werd.

Niets zo fijn als iets wat je denkt nodig te hebben 
al zomaar ergens in huis vindt of ergens tegen komt.

Pas was ik bij iemand aan het helpen met opruimen. 
Overal en nergens lagen kralen die ze verzameld had. 

'Heb je niet een doos of een mand om ze in te doen?'
Nou nee, dat kon ze zo niet bedenken...
Dat werd dus huiswerk voor de volgende keer.

Later liepen we door haar kamers boven. 
Ik zag een mooie doos liggen onder in een kast. 
Die bleek leeg en paste precies op de plank
in de kast waar we de kralen in wilden doen.
Ze pasten er goed in, kon zelfs nog wat bij.
Een stofdoekje erover 'Et Voila!'