Posts tonen met het label Fijn. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Fijn. Alle posts tonen

De eerste sirene - soep van de Mars


Gisteren was er de eerste sirene-soep bijeenkomst van onze wijk.
's Middags toen de sirene ging werden we er natuurlijk al aan herinnerd.

We aten koolrabisoep bij Jan en Yet.
zij hebben de lat wel gelijk hoog gelegd, 
want alles was heerlijk en rijk verzorgd, 
inclusief een alcohol vrij wijntje en 
heerlijke bonbons bij de koffie.

Het was gezellig en leuk om elkaar beter te leren kennen.
Op naar de volgende sirene-soep op 6 juli. 

Jongens, dit maakt toch je hele dag!

 

Deze dagen lijkt het net of ik steeds de loterij win. Er komt van alles zomaar, gratis en voor niets op mijn pad. Zo gaan wij zondag op bezoek bij mijn tante Catrien die een kussen, zoals deze met de klaprozen, voor ons heeft geborduurd. Zo lief!
Fijn dat we dan mijn nichtje Marianne ook nog zien. Het is namelijk niet naast de deur. Van Zutphen naar Krommenie is wel bijna twee uur rijden. We combineren het op de terugweg met verjaardagsvisite bij mijn nichtje in Hilversum. Ook al leuk!

We kregen ook, zomaar, vers uit de tuin van een hele lieve vriendin, deze biologisch geteelde raapstelen. Ze kwam ze ook nog zelf brengen. Ze zagen er zo prachtig uit! wat een feest. Ik ben dol op stamppot verse raapstelen, wat we gewoon twee dagen achter elkaar aten. Heerlijk! 
En dan dit: Deze mooie oorbellen draag ik bijna altijd.
Maar nu was ik er van eentje het achterschuifdingetje kwijt.
En in mij portemonnee raakte toen ook nog een zo'n staafje weg.
Kim van IJzendoorn, de goudsmit waar ik ze kocht zou ze repareren.
Toen ik ze ophaalde hoefde ik er niets voor te betalen. Zo lief!  

Dit boek lezen we met onze boekenclub. Ik had het aangevraagd bij de bibliotheek, maar was nog lang niet aan de beurt. Toen zag ik dat we maandag al weer bij elkaar komen. En ik had het nog niet gelezen. Ik heb een oproepje gedaan bij een Faceboek groep 'Zussen van Zutphen' en jawel hoor, er reageerde een aardige zus. Ik mag het boek zo ophalen om te lenen mits ik het weer heel netjes terugbreng. Dat ga ik natuurlijk doen, Ik ben er heel blij mee. Ik mag wel nog even flink doorlezen, want morgen naar de familie en vanmiddag komen de kleinkinderen. Maar dan heb ik nog twee avonden en een maandagmiddag. Dat moet lukken.

En dan kreeg ik ook nog dit lieve mailtje:
Ha Jacquelien,
Ik zie op je blog dat je dit boek zoekt. Het staat hier, nog als Rainbow Pocket uit 1985, in de kast en zoekt zeker nog een geïnteresseerde lezer. Ik las het in die tachtiger jaren en heb het de afgelopen jaren gebruikt voor mijn promotieonderzoek naar de weg van vrouwen in de kunsten. Als je wilt, stuur ik het naar je op. Het boek ligt wel een beetje uit elkaar, maar is compleet, vriendelijke groet, Susan 

En na een berichtje van mij terug volgde deze mail:
Het boek komt eraaaaan! Geen portokosten hoor, ben je mal. Ik geniet al ik weet niet hoe lang van al je blogs, gratis en voor niks, en het is sowieso veel te leuk dat ik dit boek kan geven aan iemand die geïnteresseerd is. Susan

Jongens, dit maakt toch je hele dag!

PS Nog meer goed nieuws. Onze buddy's mogen ook deze zomer opnieuw een maand op het huis passen van een lieve kennis die op vakantie gaat. Ik vind dat zo fijn voor ze. Dat is echt  onbetaalbaar!  


Een hele luie Hemelvaartsdag


Met Hemelvaart gingen we vroeger wel dauw trappen. Maar in mijn herinnering was het dan vaak wel mooier weer dan vandaag. Eigenlijk zou ik vanmorgen om half acht al zijn gaan fysiosporten, maar de praktijk zou niet open gaan vandaag, dus ik had me voorgenomen om uit te slapen.

Dus toen de wekker ging om half zeven, ik was vergeten hem uit te zetten, kon ik me nog lekker even omdraaien. Ik kreeg ontbijt op bed van mijn lieve echtgenoot en heb toen ook nog mijn koffie in bed gekregen terwijl ik mijn boek uit las. Wat een heerlijk boek: 'De boekenclub voor dwarse huisvrouwen'.

Een tijdsbeeld van vrouwen in de jaren zestig in Amerika. Maar ook een heerlijk verhaal waarin vrouwen elkaar aanmoedigen om dappere keuzes te maken en zichzelf te ontwikkelen. Ze vechten voor hun rechten en voor hun plek in de maatschappij. Ze zijn getrouwd en moeder of bijna moeder. Maar ze willen ook werken of studeren met (of zonder) een echtgenoot. 

Ongelofelijk dat een moeder van zes kinderen van haar gynaecoloog pas aan de pil mag als ze toestemming heeft van haar echtgenoot en dat een werkende vrouw geen bankrekening kan openen om haar salaris op te kunnen storten zonder de handtekening van haar man. 

Die echtgenoot lijdt soms eigenlijk ook onder de druk om voor het gezin het inkomen alleen te moeten verdienen. Het als een team samen voor de toko thuis zorg dragen is toch een veel gezondere en fijnere basis voor een gelukkig gezinsleven. We zijn een heel eind gekomen, maar hebben ook nog wel een weg te gaan.

Een heel fijn boek over de kracht van vriendschap zonder dat het zoetsappig wordt gemaakt. Ik ga het zeker voorstellen om met onze boekenclub te lezen. 

In het boek gaat het trouwens steeds over het boek: 'De mystieke vrouw' van Betty Friedan; De boekenclub noemt zich ook de 'Betty's'. Ook dat boek heb ik nu op mijn lijstje staan en ga ik proberen aan te schaffen. In de bieb hebben ze het alleen in het Engels, en dat vind ik toch minder ontspannen lezen. 




Gisterenavond zijn Wim en ik naar het Filmhuis geweest voor de film 'The Choral'.  Indrukwekkend om te zien hoe mensen in 1916 in Engeland aankeken tegen de eerste wereldoorlog. Jongens die willen gaan vechten. Soldaten die gewond terugkomen of helemaal niet. Ouders die een briefje krijgen dat hun zoon is gesneuveld. En dan te weten dat het nog steeds zo is overal in de wereld.

In deze film gaan de achtergebleven mensen in een klein industriestadje aan de slag om een zangvoorstelling op poten te zetten. De muziek verbroedert en verbindt. Ik vind het een ontroerende film. Maar ook heel confronterend. We hebben er nog lang over nagepraat. 

En dan heb ik net ook nog de laatste aflevering van dit seizoen gezien van Married at First Sight. Van een heel andere orde natuurlijk, maar ook heerlijk om van te genieten. Ondertussen brei ik een soort omslagtrui voor mezelf. In heel donkerblauw. Ik kan het bijna niet zien. Dus heb ik een speciaal breilampje gekocht, wat ik om mijn nek kan hangen en er zoveel licht op mijn werk schijnt dat ik kan zien of ik recht of averecht moet breien. Luxe he?

Ze willen het niet meer missen


Ik las over een familie die begin dit jaar is 
begonnen met een nieuwe traditie.
Zo inspirerend!

Ze noemen het Meditation Monday.
Elke maandagavond zijn ze samen in de woonkamer. 
In stilte. Geen telefoons, geen televisie en niet praten.
Met een kaarsje aan zit ieder voor zich te lezen, 
te tekenen of in een dagboek te schrijven. 
Allemaal samen, maar dan in stilte.

Ze hadden gedacht dat de kinderen het echt niet 
zouden willen, maar ze vinden het juist fijn. 
Ze willen het niet meer missen.

'What started as something small
has become something we really value'
A rhythm.
A reset.
A way to be alone…
without being apart.

Genieten van van alles op een scherm!


Ik vind het zo heerlijk dat veel mensen hard werken 
om ons een paar fijne uren op een scherm te bezorgen. 
Gisteren keken Wim en ik op Netflix, 
gewoon op onze eigen bank 
naar de film: 'Je m'appelle Agneta'
Een grappige en ook wel ontroerende film.
Vooral de scene die je op de rechter foto ziet

Vorige week keken we samen 
in de bioscoop naar de film: 'Champagne'
Ik vond hem wel leuk, Wim wat minder.

En woensdag gingen een vriendin en ik 
naar de ladies night in Cinemajestic
en zagen: 'The devil wears Prada 2'
compleet met een glaasje champagne, 
een taartje, een modeshow en een goodie bag.

Ik zag de tv-serie: 'Woman of Substance'

en de tv-serie: 'Rust en Vreugd'

Ik geniet elke dag van de verbouwingswedstrijd 'Het Blok'

Natuurlijk zag ik de 2026 serie: 'Kopen zonder Kijken'

En ik verheug me enorm op de Vlaamse serie: 
'Blind gekocht', die vanaf 11 mei hier te zien is.

Fijne Paaszaterdag!




10.51 uur ik heb een kop cappuccino en zit bij mijn pc.
De wasmachine staat zoemend ons beddengoed te wassen.
Op onze slaapkamer staat het raam wagenwijd open en 
het dekbed en de kussens luchten in het raam.
De wollen onderdekens hangen ook buiten 
en het schone beddengoed ligt klaar om 
straks de hele boel weer fris op te maken.
Buurman Henk heeft donderdag al 
onze ramen al van binnen en buiten gelapt.
Dus dat ziet er al weer on zijn paasbest uit. 
 
Die lekker koffie heb ik al wel verdiend, 
want ik heb al best wat gedaan, vind ik dan zelf.
Na een half uurtje lezen in ons leesclubboek: 
en het half invullen van de Mezza Cryptogram
heb ik een ontbijtje voor mijzelf gemaakt en 
naar de laatste bijdrage van Kees Boonman 
aan radio1 Nieuwsweekend geluisterd.
Heel erg jammer dat hij er mee stopt. 
Ik was een vaste luisteraar en stak er altijd 
wat van op als hij de politieke toestand 
in ons land en in de wereld uitlegde.  
Je kunt het hier terugluisteren.

Toen heb ik met de tondeuse Wim zijn haar 
gemillimeterd, gelukkig zijn daar geen foto's van,
want ik doe dat altijd heel charmant in mijn nachtpon.
Daarna ging Wim douchen en ik knipte ondertussen 
mijn nagels, wat ik nog steeds zelf doe, maar ik zie de dag 
verschijnen dat ik naar een pedicure moet gaan omzien.
Toen Wim klaar was ben ik gelijk ook gaan douchen.
Haar wassen en daarna alles wat een creme-pje 
kon gebruiken ingesmeerd en verzorgd.
Ik heb zelfs mijn haar gefohnd.

Toen heb ik mij aangekleed en 
de beddengoed-was in de machine gedaan.
Ik heb wat gerommeld in huis, dat wil zeggen 
wat dingetjes anders gerangschikt en opgeruimd 
en ik heb wat planten in de kamer verwisseld 
om ze een betere plek te geven waar 
ze het - hopelijk - beter gaan doen.
Ondertussen hebben Wim en ik 
een boodschappenlijstje gemaakt.

Toen ging Wim koffie zetten en heb 
ik een broodje gemaakt voor erbij 
en ben ik aan dit blogje begonnen.
Ik heb de hele dag nog voor me. Lekker.
Wim moet vanavond werken en trouwens 
de beide Paasdagen heeft hij ook middagdienst.
Het is deze keer voor het laatst dat we rekening 
moeten met het werk van Wim met de feestdagen.
want hij gaat deze zomer met pensioen. 
Deze keer nog een klein beetje saai dus,  
maar... ik heb de Paaspuzzels van de Volkskrant 
waar ik me altijd enorm op verheug en de zon schijnt.
Een fijne Paaszaterdag allemaal!   

Fijne dingen in je leven



💚- hear hear -💚

 

Prachtige foto van Ger Welmers



Een werkelijk prachtige foto van Ger Welmers die 
ik met haar toestemming hier op mijn blog mag plaatsen.

Vooral de toppen van de torens zijn mooi gevangen
en de warme kleuren en de helderblauwe lucht!
De stad Zutphen staat er weer goed op!

ZIj schreef erbij: tussen de buien door naar de visboer.
Wat hebben we geluk: Zij ging lekker vis eten en 
wij genieten mee zo'n beauty van een foto! 
 

Achter de geraniums!



Deze zomer als we op dezelfde dag 67 jaar (hopen te) worden krijgen we onze eerste AOW.

Vanmorgen hebben Wim en ik onze AOW aangevraagd. 

Dat hebben we natuurlijk nooit eerder gedaan.

Maar de SVB maakte ons dat echt heel gemakkelijk. 

On-line een paar akkoordvinkjes aanvinken;

Et voila!! 

We zijn er superblij mee! 


Wat een heerlijk weekend Vlieland!



Wat een heerlijk weekend hadden we op Vlieland.
Net als vorig jaar gingen we met dezelfde vrienden naar Vlieland voor een filmweekend over de liefde, mooi passend bij Valentijnsdag op zaterdag.

Vlieland liet zich van zijn beste kant zien: Zaterdag was het zonovergoten en windstil. Wat een mooie sfeer zo aan de wadkant van het eiland. We zaten in de zon achter glas, zo gezellig. Zondag daarentegen was het koud en we reden zelfs in de avond door een dik sneeuwdek van Harlingen naar huis. 

De allermooiste film was wat ons betreft: 'Loveable'.
Tranen van ontroering en liefdevolle schoonheid. 
Een aanrader eersteklas! Klik hier voor de trailer



Vrijdag was het buiten grijs en nat, 
maar ik kon heerlijk lezen in het nieuwe boek 
van Bas Steman 'Onze dagen komen nog'. Prachtig.
Lekker met een kop thee bij het vuur en ondertussen 
de Olympische tien kilometer schaatsen volgen. 

En Wim? die redde zich wel met zo'n Zeezicht soes!
Ik won een borrelplank bij de buren van ons hotel.

Het kon allemaal niet op! 
Zo genieten van het eiland, 
van elkaar en de gezelligheid
de etentjes en de mooie films,
en natuurlijk van al de liefde!

Ik heb een boek....


Ik ga graag naar de bioscoop, ik ga met veel plezier naar een voorstelling in het theater, ik luister naar podcasts en ik binge zelfs graag Netflix series en ik vind spelletjesavonden met vrienden superleuk, maar het allermeeste houd ik toch van lezen.

Nu lees ik bijvoorbeeld 'Nietzsches tranen' van Irvin D. Yalom. Ik las laatst 'Olive Kitteridge' en 'Opnieuw Olive' van Elizabeth Strout. 

Ik genoot van het prachtige boek van Adriaan van Dis: 'Alles voor de reis'. En voor onze leesclub las ik: 'Brooklyn' van Colm Tóibín.

En ik verheug me enorm op het nieuwe boek van Bas Steman: 'Onze dagen komen nog', dat dit weekend uitkomt. Zo fijn!