Het herkenbare van haar kin....


Magalie Bucher

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Een schilderij van een jong meisje
dat een stapeltje kommetjes draagt.

We zien verder weinig van het interieur,
waarom zou ik deze dan toch meenemen
in deze serie woonschilderijen?

Het enige 'woon-achtige' zijn de kommetjes.
Iedereen heeft er wel een stapeltje van.
Je gebruikt ze voor soep, vla of yoghurt of
om een zakje pepernoten in te presenteren.
In dit geval zijn ze allemaal van elkaar verschillend;
persoonlijk heb ik daar ook een zwak voor,
het staat vaak zoveel vrolijker op tafel.

Maar wat me vooral treft is het herkenbare
van haar kin die ze op het bovenste schaaltje legt
om te voorkomen dat de stapel bij het lopen
zomaar op de grond zal kieperen.

Niemand die me bewust heeft geleerd,
dat ik mijn kin kan gebruiken om ze te beschermen,
maar dat doe ik dus altijd al als vanzelf.

En dit meisje, of deze vrouw, doet dat dus ook,
omdat ze heel blij is met de schaaltjes denk ik.
Terecht, het zijn best wel leuke schaaltjes.


4 opmerkingen:

  1. Ik vind het een heel mooi schilderij, en herken het gebruik van de kin om iets op de plek te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jacqueline. Wat een leuk schilderij. Elke vrijdag weer een verrassing Door jou zie ik leuke kunst. Groetjes Brigit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel geestig schilderij deze week. Ik heb sowieso een zwak voor serviesgoed en de manier waarop ze deze stapel draagt is heel herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En: Bij de kringloop VIND je alleen maar verschillende schaaltjes.... Ik heb geleerd: als ik het allemaal leuk vind, past het vást bij elkaar. (Al probeerde ik ooit om al mijn serviesgoed te laten matchen: alleen maar roze en rode bloemetjes - maar dat werkte niet, want dan vond ik tóch weer iets anders leuks...

    BeantwoordenVerwijderen