We zouden best vriendinnen kunnen zijn....



Laurits Andersen
1898

'Bij ontbijt met de krant' 

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.


Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Dit schilderij is uit 1898!!!
Nog van voor de eerste wereldoorlog.
En nog steeds in delen heel herkenbaar.
Natuurlijk, de vrouw heeft een jurk aan
die we niet meer tijdloos zouden noemen,
maar sommige van de spullen zijn dat wel:
De plantenpotten, de stoel, het servies en de kast,
komen we soms ook nog tegen in onze huidige tijd.

Als deze vrouw dertig zou zijn, zou ze uit 1868 zijn.
Dat is bijna 40 jaar ouder dan mijn oma, die uit 1907 was.

Soms heb ik het idee dat de mensen
die honderd jaar geleden leefden,
een soort 'andere mensen' waren.
Maar met de vrouw op dit schilderij zou
ik best vriendinnen kunnen zijn.


1 opmerking: