Bomen over bomen!

 

"We willen de luchtkwaliteit in de hele stad verbeteren", zegt Mariano Fuentes, raadslid voor milieu en stedelijke ontwikkeling in Madrid. "Om het 'hitte-eiland'-effect dat zich in de stad voordoet te bestrijden, om de uitstoot van broeikasgassen die door de stad wordt gegenereerd op te vangen en om alle groenzones met bomen die al in en rond de stad bestaan, met elkaar te verbinden."

Kijk, zo groots als ze het in Madrid nu aanpakken had ik nu niet gelijk verwacht van mijn gesprek met de burgemeester. Maar toch was ik wat teleurgesteld in haar reactie op mijn drie actiepunten voor meer bomen en meer groen hier in Zutphen:

- Ik wilde graag dat er door de gemeente zou worden gevraagd (via plaatselijke krant, gemeentewebsite of sociale media) aan de bewoners van Zutphen waar ze graag meer bomen zouden willen zien. Gewoon ook om te kijken of dat iets zou losmaken. Of mensen in dat soort mogelijkheden zouden kunnen gaan denken. Ook om het gevoel aan Zutphenaren te geven dat je ook ergens voor kunt gaan en je ergens hard voor kunt maken. En dat je dan ook 'iets' zou kunnen doen voor het milieu. Al is het een klein gebaar; als we allemaal 'iets' doen wat in onze mogelijkheden ligt, dan komen we vast verder.

Maar nee, ze dacht dat dat zo vaak niet zou kunnen om allerlei verschillende redenen, dat je eigenlijk de teleurstelling al een soort van inbouwt in de vraag.

- Ik wilde graag op de gemeente website een stukje tekst waarin zou kunnen staan dat je met behulp van de Bomenstichting Zutphen, Plan boom en de afdeling Groenbeheer van de gemeente zelf hulp zou kunnen krijgen als je ergens graag meer bomen of groen zou willen zien of zelf aanplanten.

Daar wil ze over nadenken. Maar meer ook niet.

- En als derde wilde ik zelf graag een lans breken voor meer bomen op de Noorderhaven. Met als speerpunt het Polplein, een plein waar veel winkels aan liggen en waar geen boom te vinden is, wat bijzonder onbarmhartig is in de zomerdag. Als je daar moet parkeren in de volle zon is dat verschrikkelijk.

Daarvan vond onze burgemeester dat dat puur de verantwoordelijkheid van de winkeliers daar is en dat die dat vast te duur en te lastig zouden vinden.

Dus daar verschillen we van mening.

Als ik aan pleintjes in Frankrijk denk waar ze veel bomen hebben en waar het zoveel vriendelijker en koeler is als het heet weer is, dan komt dat niet in de buurt van wat je hier ziet. Misschien ook nog een paar bankjes erbij, een ijskraam of oliebollenkraam in de winter. Volgens mij ga je dan ook liever daar winkelen. Maar dat is misschien te simpel gedacht.

En, als je nergens het gesprek over aangaat weet je zeker dat er niets gebeurt, dus ik zou dat als nog graag aankaarten bij de verantwoordelijke wethouder. En dat ga ik ook doen.

De burgemeester wist wel dat er plannen zijn voor meer groen in de binnenstad omdat dat sfeerverhogend en vriendelijk is voor de uitstraling van de binnenstad. Dat begrijp ik ook wel, maar juist de het industrieterrein heeft meer sfeer en meer schaduw en meer vogels en meer natuur nodig. Vooral ook op de plekken waar geen mensen wonen, maar waar alleen maar bedrijven zijn.

Mijn vraag aan jullie (mensen die in Zutphen wonen of werken) is dan ook: Waar zouden jullie graag meer bomen en meer groen zien? Dan ga ik dat aankaarten bij de wethouder, het wijkteam en waar het maar nog meer kan. Ik hoor het graag.

💚

PS Het was trouwens heel leuk om on het stadhuis rondgeleid te worden en de mooie werkkamers en het mooie dakterras daar te kunnen bewonderen. Trouwens het hele gesprek was prettig, maar tegelijk is onze burgemeester tamelijk bestuurlijk en afstandelijk. Maar ja, je kunt denk ik ook niet overal gelijk warm voor draaien... 

PS Ook wel jammer dat ik er niet aan gedacht heb om een foto of een selfie met haar te maken. Dat bedacht ik pas op de fiets weer terug naar huis.


1 opmerking:

  1. Hallo Jacqueline, wat een leuk initiatief heb je genomen richting de gemeente. Hopelijk reageert de wethouder enthousiaster.
    Wij hebben in een ander verband ook zo onze ervaringen met de gemeente. Mijn idee is dat veel bestuurders meer gericht zijn op kleine en grote bedrijven (horeca heel erg), sport, evenementen etc. Als individuele burger of een klein groepje ben je niet zo interessant. Het zou mooi zijn als je veel inwoners van Zutphen enthousiast kunt krijgen. En nog beter is om de bedrijven van het bedrijventerrein mee te krijgen. Daar is een gemeente misschien gevoeliger voor. Mogelijk kunnen de investeringen dan gezamenlijk door bedrijven en gemeente worden gedaan.
    Veel succes ermee en sterkte met je voeten.
    Hartelijke groet,
    Mirjam uit Haarlem

    BeantwoordenVerwijderen