Die mevrouw Osler!

 


Sir John Lavery
'Mrs. Osler'
1929

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Deze Ierse schilder uit 1856 schildert mevrouw Osler in 1929.
Het is dus een huis dat we in de jaren twintig meer konden zien.
Ik stel me altijd even voor wie dan de meubels gemaakt heeft.
Je had in die tijd nog geen Ikea of andere grote meubelzaak.
Ik denk dat er meubelmakers waren of kleine fabriekjes
waar ze in opdracht zo'n stoel of bank maakten.

Een huis met een schoorsteenmantel en een open haard,
Hoge kamers, met muren bekleed met houten panelen.
Overal schilderijen, rijke stoffen, kussens en kleden.
Tafeltjes met gedraaide poten, bloemen in schalen
en schemerlampen met elektrische lamplicht,
waarvan ik me afvraag hoe ze dat gedaan
hebben met de draden en stopcontacten.

En mevrouw Osler dus,
met haar jaren-20 charleston kapsel,
haar zwarte, losse jurk met het parelsnoer.
Haar tasje ligt open op het bankje voor de haard.
Ze is uit geweest, denk ik en ligt voldaan na te genieten.
Zo meteen komt er een dienstmeisje met een kopje koffie.
Wat een leven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten