We blijven met ons lijf getrouwd


Gisteren heb ik voor het eerst weer gezwommen. Voor het eerst sinds vorig jaar augustus, na mijn val waarbij ik mijn beide voeten brak. In december heb ik wel een paar keer revalidatie in het warme bad in een verpleeghuis gehad, maar nu voor het eerst weer in het gewone zwembad, baantjes trekken. Het goede nieuws: Ik had helemaal geen last meer van mijn voeten en knie bij het zwemmen. Ik kwam alleen niet zo snel vooruit als vroeger en ik had het na een half uur echt wel gezien, maar ik hoop dat ik dit snel op kan bouwen. 

Donderdag was ik bij de fysiotherapeut. Ik zei dat ik het gevoel had dat het nu niet meer vooruit ging met het lopen en dat ik dat wel verdrietig vond. Plus dat ik al mijn leuke schoenen met hakjes op een rijtje in de gang had gezet om weg te geven of te verkopen en dat ik de helft van mijn zomerjurkjes niet meer pas omdat ik zo'n acht kilo ben aangekomen.

Dat is allemaal verdrietig, maar niet het einde van de wereld. Want, ik loop weer (kleine stukjes) fiets weer, rijd weer auto en zwem nu ook weer. Ik kan weer wat werken en gezellige dingen doen met man, kinderen en vriendinnen. Ik heb weer allerlei creatieve dingen gedaan, etentjes georganiseerd en zelfs twee keer met een verhuizing een uur of drie geholpen met het inruimen van een nieuwe keuken. Ik ben vrolijk en geniet van leuke dingen als films kijken, lezen, spelletjes doen, koffie drinken of een wijntje.

En, zegt mijn fysio: 'We zijn allemaal gelimiteerd, het gaat erom dat je die dingen probeert te doen waar je blij van wordt en je voldaan voelt. Zet je prioriteiten op een rijtje en laat je niet teveel beperken door de dingen die (nog) niet goed gaan, kijk naar wat je graag wil en wat wel haalbaar is. Houd het glas halfvol en het moet wel leuk blijven'.

Dat heb ik goed in mijn oren geknoopt. 
Ik ben weer wat beter op mijn eetgewoontes gaan letten. Niet meer eten na de koffie 's avonds, incidenteel alcohol, humus, tahin of tomaat op brood in plaats van kaas. Ik heb het zwemmen opgepakt en denk na over een andere vorm van bewegen. Misschien een proefles roeien proberen? 

En ik ga heel leuke comfortabele schoenen proberen te vinden. Help???
En op zoek naar een zomerse linnen wijde broek, of die zelf maken.

En vooral blij zijn met mijn lijf, wat het toch maar weer steeds blijft doen. Wat fijn is omdat ik toch met dat lichaam getrouwd blijf, ook al zijn we, mijn lijf en ik, geen 18 meer. 


2 opmerkingen:

  1. Lekker een ochtendje plannen om naar de lapjes markt in Utrecht te gaan! De markt is niet al te groot maar heeft wél een enorm assortiment. Zomers (bedrukte) linnen kopen en een perfect passende broek zelf maken. Voel je je meteen helemaal top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het fijn om te lezen wat je allemaal al weer kunt. Dat er dingen zijn die je liever anders had gehad, tja dat kan ik me voorstellen. Bij mij ook geen leuke schoenen en hakjes. mag zelfs maar 2 centimeter dik. De kilo's zijn er aangevlogen de laatste jaren. Ik heb er nu maar vrede mee en dat maatje 38 komt toch echt niet meer terug. Kleding in een kringloop kan soms zeer voordelig zijn. Of zoals je al zegt, zelf iets maken. Groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen