Is het geen plaatje?



Ik deed vorig jaar een workshop om te leren hoe je jouw eigen verzorgingsproducten zelf kunt maken, heel duurzaam en met louter natuurlijk ingredienten.  Bij Teunie van het blog: eenvoudigleven.nl  Echt een aanrader!

We leerden hoe we deodorant, tandpasta en een eenvoudige basiszalf kunnen maken. En als toetje leerde Teunie ons hoe we zelf wasmiddel kunnen maken: Supersimpel: een eetlepel geconcentreerde soda, 80 gram Marseille zeepvlokken en 5 liter warm water is genoeg voor een wasbeurt of 25! Zo gezegd zo gedaan. Naar volle tevredenheid kreeg ik mijn was schoon. Alleen voor de wol en fijne was had ik nog een apart middel van Ecover.

Ik had een grote emmer met deksel gekregen van de friteszaak hier om de hoek. Daar stond met grote letters Remia Fritessaus op in schreeuwerig groen. Dat was lelijk en een ergernis; ik was van plan om een mooie witte emmer te kopen. Maar wat me verder tegenviel dat ik die zware emmer steeds uit het kastje dat boven mijn wasmachine hangt moest tillen en er stond ook steeds de beker op waar ik het middel mee uit de emmer schepte. Die werd plakkerig, 

Maar daar heb ik wat op gevonden: Ik heb drie flessen biologische melk in plastic flessen gekocht. De melk heb ik opgedronken en het nieuwe wasmiddel heb ik met zo'n tuutding waarvan ik nu even niet op de naam kan komen in de flessen gegoten. Daar kan twee liter in, is dus minder zwaar. En ze pasten precies in de wijnkistjes die we nog hadden en die Wim naast de wasmachine heeft opgehangen. 

In het oeroude Persil blik zitten nog natriumpercarbonaat, voor de witte was en ossegalzeep. En er is ook nog ruimte voor een fles azijn voor af en toe bij de handdoeken. En voor mijn speelgoedwasmachinetje dat daar vrolijk staat te glimmen! 

Daar word ik dus heel erg blij van!

Recept: 80 gram Marseille zeepvlokken en een eetlepel geconcentreerde soda. (te koop in de webshop van Teunie) Doe dat in een emmer met 5 liter warm water, even met de staafmixer goed mixen. Laat het een nachtje staan, het is dan een lobbig mengsel geworden. Gebruik ongeveer een beker op een wasbeurt. het recept op het blog van Teunie

Het is een mild wasmiddel, fijn voor de huid en het milieu. Echt hardnekkige vlekken kun je voorbehandelen met ossengalzeep. Een geurtje kun je toevoegen met wat druppels olie, al doe ik dat zelf eigenlijk niet. Heel soms doe ik alleen voor de geur een klein dopje van mijn fijnwasmiddel erbij. 

Niet gebruiken voor wol en fijne was. En ik gebruik het ook niet voor mijn donkere jurkjes en Wim zijn mooie donkere overhemden om zeker te zijn dat de kleur niet wordt aangetast. Maar heerlijk voor beddengoed, handdoeken, theedoeken, pyjama's enzo! 

Zo bespaar ik wasmiddel met allerlei toegevoegde rommel. En ben ik ook nog heel voordelig uit. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten