Dromen van het oude huis (2)


Een jaar of tien geleden zat ik in de voortuin te lezen in de schaduw van ons krentenboompje. Het was een warme voorjaardag. Er fietste een man voorbij die naar ons huis keek, een vrouw kwam er achteraan gefietst. Ze reden door en maakten een bocht terug en stonden aan de overkant van de weg stil. Hij wees naar ons zolderraam. 

Ik werd natuurlijk nieuwsgierig en vroeg of ik ze ergens mee kon helpen. Nou, het zat zo: Meneer had vroeger als jongen in ons huis gewoond en wilde de plek aan zijn vriendin / vrouw laten zien. 

'Wil je even binnen kijken?' vroeg ik. Nou, als dat zou mogen, zou hij er heel gelukkig van worden. Nou, kleine moeite natuurlijk. We liepen het huis door en de man vertelde volop over alle dingen die hij zich nog herinnerde die in het huis gebeurd waren en hoe hij zich toen voelde. 

Het sterkste gevoel kwam boven op zolder. Hij had in ons logeerkamertje van nu jaren geslapen. In die hoek had hij zijn huiswerk gemaakt en daar stond een aquarium. 

Het was flink warm op zolder. Dat deerde hem niet, zijn herinneringen rolden eruit, aangejaagd door alles wat hij zag. Die wastafel hadden zijn ouders laten plaatsen. Dat raam was er eerst niet. Waar wij nu onze was droogden stond vroeger zijn drumstel. 

Ik vroeg of hij zich herinnerde, hoe warm en ook hoe koud het kon worden op deze grote ongeisoleerde en onverwarmde zolder. Nou, nee dat stond hem niet bij. Ja, het was wel koud als het vroor, maar daar waren ze vroeger toch helemaal aan gewend. 

Teruglopend naar beneden schoot hij vol. De overloop met al die deuren. De trap naar de gang beneden met het zicht op nog steeds dezelfde voordeur. Het was zo vertrouwd. Hoe vaak had hij diezelfde trap wel niet afgelopen? 

'Als ik droom over EEN huis, dan komt altijd DIT huis in mijn herinnering op, precies met deze hal en die mooie trapleuning en de granito vloer!' 


Ik werd er een beetje stil van. 

Bij het weggaan vroeg ik hem of zijn vader toevallig dominee was geweest. 'Ja, dat klopt, hoe weet jij dat?' Toen ben ik maar wat te drinken gaan maken om hem het verhaal te vertellen van zijn vader die een aantal jaren geleden ook in ons huis op bezoek was geweest om herinneringen op te halen. 

Morgen verder...


2 opmerkingen:

  1. Wat mooi, en wat mooi dat je dat mogelijk kon maken....!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een bijzonder verhaal en ik kijk al uit naar het vervolg.
    Ja, je kunt een hele sterke binding hebben met een huis!

    BeantwoordenVerwijderen