Allemaal een fijn huis!

 


Vicky Mount

'Sun Street'

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.


Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

In eerste instantie zag ik op dit schilderij
alleen de drie babbelende vrouwen
en de gezellige poezen,
eentje die aandacht wil
van het vrouwtje in de deuropening,
eentje die statig aan komt wandelen,
en de twee die spelen of elkaar achternazitten.
De jongste vrouw heeft haar stoepje geveegd,
de andere heeft net een boodschap gedaan,
en heeft volgens mij een nieuwtje.
Gezellig!

Tot ik de schoorsteen pijpen rechts zag.
Met de walmende afvoerwolken.
En dan doet de groene deur rechts giftig aan.
En ik heb medelijden met de vrouw die haar (klein)kind
in de kinderwagen in deze vuile lucht moet rondrijden.
En voel ik toch de armoe in deze fabrieksbuurt.

Als ik een van die duiven was,
ging ik meteen in een betere buurt 'wonen'.
Maar dat is voor deze bewoners waarschijnlijk geen optie.
Ik leef mee met de mensen die in IJmuiden wonen.

Als we toch allemaal een fijn huis konden hebben
in een schone veilige woonomgeving..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten