Dat vind ik nog steeds lekker!


Vanochtend maakte ik onder de douche én mijn shampoofles op, én mijn douchegel. Héérlijk! 

Dat deed me denken aan de wooncolumn die ik een jaar of 15 terug al schreef. Maar die voor mij nog net zo actueel is.

Dat vind ik nou lekker!

Een praktisch lege fles shampoo vullen met wat warm water nog een laatste keer volop schuimend je haar wassen en daarna die fles met een gerust hart wegmikken in de wetenschap dat hij écht helemaal leeg is. Dat vind ik nou lekker!  

Of een saladedressing maken door in een bijna leeg potje pesto de andere ingrediënten te mengen; even schudden en achteloos complimentjes in ontvangst nemen. Heerlijk! 

Dingen opmaken, leegmaken, wegwerken is een prettig en onschuldig genoegen dat niet alleen niets kost maar mijn - toch al zonnige natuur - puur ten goede komt.

Mijn hele dag was goed toen ik laatst ontdekte dat een dure tube zonnebrandcrème - die al een jaar of wat stond te niksen in de linnenkast - boven verwachting voldoet als handcrème. Niet alleen om het geld dat ik bespaar door even geen handcrème te hoeven kopen of om het milieu dat ik ontlast doordat ik niets ongebruikt weg mik.

Het gaat puur om het plezier van het opmaken van iets, en dat gecombineerd met mijn inval om iets te gebruiken voor een ander doel dan het bedoeld was.

Zo maakte ik van te klein geworden kinderkleertjes een vrolijke lappendeken.

Letters van een incompleet scrabblespel gebruikte ik met veel plezier om naambordjes bij een kapstok mee te maken en een grote landkaart heb ik omgetoverd tot behang voor ons kleinste kamertje. 

Een ander staaltje van vrolijk hergebruik passeerde toen onze dochters ieder - via markplaats - een tweepersoonsbed op de kop tikten en ze vervolgens ook het bijpassende 2-persoonsdekbed wilden hebben.

Dat ging me aan mijn hart want wat had ik dan nog aan die prachtige, wollen 1-persoonsdekbedden in mijn dekenkist?

Toen heb ik een list verzonnen. 
Ik knipte een 1-persoonsdekbed in de lengte doormidden en werkte die met de naaimachine met de zigzagsteek af. Deze twee helften stikte ik ieder aan eenzelfde 1-persoonsdekbed.

Zo toverde ik in een half uurtje van drie 1-persoons, twee 2-persoonsdekbedden. De meiden sliepen heerlijk en de dekenkist puilde niet meer uit.

Ik besmet graag anderen met het simpele genoegen van: 'het vindingrijk opmaken!'  Omgekeerd, als iemand van u een tip voor mij heeft houd ik me graag aanbevolen.



 

3 opmerkingen:

  1. Oh, ja - het laatste restje van de cacaoboter eruit lepelen met een mesje, en dat verzamelen in óf een klein potje, óf in een (bijna lege) stick van de cacaoboter - en dan op den duur weer een héle stick cacaoboter hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen mijn dochter uit haar ledikantje gegroeid was , was haar matrasje niet goed genoeg meer om tegelijk met het bedje weg te geven. Maar weggooien vond ik ook zonde, dus vouwde ik het dubbel en maakte er met een lap stof die ik nog had liggen een hoes omheen en had ik een leuke poef voor de slaapkamer van mijn dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb ontdekt dat wanneer je fles afwasprodukt,poetsprodukt of badschuim op is je het volgende kan doen om er echt alles uit te krijgen. Je vult de fles met warm water en je blijft vullen zodat het water en ook het schuim dus over de fles loopt.

    BeantwoordenVerwijderen