Een wereld van verschil!

 

Een Amsterdamse woning, ik schat dit eind jaren 50. Het doet nu wat eenvoudig aan, maar dit was in die tijd een knap huis hoor: Een granito aanrecht, een geiser, een gasfornuis met oven, een wasmachine (in de hoek naast het fornuis), met ernaast nog een petroleumstel voor het trekken van soep, het garen van suddervlees en het maken van cake in de wonderpan, een gaskachel in de woonkamer en daarbij ook nog een televisie en een radio. Die televisie had nog niet iedereen in de jaren 50.
En leuke meubeltjes die elegant en eigentijds waren, vooral de lamp is nog steeds tijdloos.  
Maar vergeleken met een huis van nu is er een wereld van verschil. 

Interieur Agatha Dekenstraat 9 I
- jaartal onbekend -
Amsterdams Archief
van de Gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting:

2 opmerkingen:

  1. Mijn oma en opa hadden ook zo'n granitoaanrecht en opa scherpte de messen daar altijd aan de rand, er was een hele gleuf ontstaan.
    Zij hadden een keukenstoel, die je kon tot trap kon omvormen, die heb ik in 1975 meegenomen toen zij naar bejaardenhuis gingen en ik samenwonen. Hij was ooit blank gelàkt, maar ondertussen al andere kleuren gehad in de kleuren van de keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind zo'n keukentje echt gewe4leuk en zou die best willen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen