Ik wist het!!


Brei-therapie

Breien heeft een heel sterk effect op onze mentale toestand. Er zijn zelfs klinieken die ‘brei-therapie’ geven. Breien werkt ontspannend en zorgt voor een vermindering van stress. Breien zou zelfs heel doeltreffend zijn in het vermijden van paniek- en angstaanvallen en in het bestrijden van pijn. 

Tijdens het breien wordt dopamine aangemaakt, een stof die ervoor zorgt dat we geconcentreerd en gemotiveerd blijven. Negatieve gedachten krijgen minder kans om aan de oppervlakte te komen. De Universiteit van Arizona heeft onderzoek gedaan naar het effect van textieltherapie op de gemoedstoestand van mensen. Proefpersonen werden in groepen verdeeld die zich gedurende een uur met verschillende zaken bezighielden. Uit de resultaten bleek dat de mensen die gebreid hadden, zich mentaal beter voelden en in een beter humeur waren dan de anderen. 

Breien werkt ook mediterend. Tijdens de ritmische handelingen van het breien en haken is het gemakkelijk om het hoofd vrij te maken en je te verliezen in het werkstuk waar je mee bezig bent. 

Het maken en het zien groeien van je breiwerk zorgt ervoor dat er gevoelens van trots en succes opborrelen. Breien kan effectief zijn bij mensen met depressieve gedachten. Maar zelfs op het gebied van pijnbestrijding wordt er succes geboekt. De brei-therapie wordt onder meer toegepast in een pijnkliniek in Groot-Brittannië.

PS Zelf brei ik voor mijn ontspanning en om mijn hoofd leeg te maken, maar eigenlijk vooral ook omdat het me een aardig excuus geeft om onge'brei'deld televisie te kijken, de Olympische Spelen te volgen of suffe series te 'bingen'...



Wil je meer weten over 
de breiende oma's
'Granny's finest' ? 


5 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat breien wat van haar oubollige imago kwijt raakt, want het is heel goed voor zowel lichaam als geest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even de d en t omruilen ;-) en natuurlijk moet er hier staan. Het zal de warmte wel zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Breien lukt niet met mijn pols, maar borduren is ook heel leuk ! Alleen kun je dan geen tv kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Breien is voor mij niet weggelegd ;). Maar ik ervaar hetzelfde met borduren...

    BeantwoordenVerwijderen