Vroeger was alles beter





 

Als ik foto's zie van interieurs uit de jaren 50 / 60
dan valt me altijd op hoe veel minder spullen we toen hadden.

Minder decoratie, minder prullaria,
maar ook minder elektra, draden, apparaten.
Geen luie plofbanken vol kussens voor een televisie.

En al het afval paste elke week in zo'n vuilnisbak.
We kochten gewoon minder spullen en / of etenswaar.
Melk kwam in een fles die terug ging naar de winkel.
Er waren gewoon minder plastic verpakkingen.
De bakker en de groenteboer kwamen aan huis.
Groen afval kwam in de tuin terecht
of ging naar de schillenboer.
 
Afgelopen week kwam ik in de super.
Een mevrouw en ik keken samen in het koelschap 
naar alle variaties in vla, yoghurt en kwark. 
Er stond ook een pak vlaflip tussen.
'Dat maakten we toch altijd zelf' zei ik.
Yoghurt en vanillevla uit een glazen fles
in laagjes gieten in een hoog glas,
met een laagje siroop ertussen in.
Dat was een luxe traktatie.
En als je excentriek wilde doen 
was het met chocoladevla.

Nu koop je vlaflip in een pak,
dat pak gaat leeg bij het PMD afval.
'Zo kant en klaar is het toch geen lol meer'
zei de andere mevrouw instemmend. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten