Als de overgang maar niet vanzelf overgaat



Pas hoorde ik het interview van Caroline Tensen 
die een boek schreef over de (haar) overgang
(waar ze trouwens niet 'aan zou doen').
Ze heeft het verschrikkelijk gevonden,
was heel erg verdrietig, somber en onzeker,
ze kwam 14 kilo aan en was zich zelf helemaal kwijt.

Dat deed me denken aan mijn eigen tijd in de overgang.
Maar vooral aan het half jaar dat ik hormoontherapie
volgde als nabehandeling tegen borstkanker.
Dan wordt de oestrogeen in je lijf stilgelegd.
Dus van langzaam minder worden in de overgang,
naar compleet geblokkeerd door de hormoonpillen.

Dat betekende voor mij: de overgang keer tien.
En ik had alle bijwerkingen die er te vinden zijn:
Aankomen in gewicht, opvliegers, hartkloppingen, 
pijnlijke en schrale slijmvliezen waar je die maar hebt in je lijf,
slecht slapen, moe, pijnlijke gewrichten, blaasproblemen,
libido naar nul, droge huid, haaruitval, wazig zien enzovoorts.

En dan heb ik het nog niet over de mentale ellende.
Zoals hierboven op een rijtje gezet 
( en die ik ook allemaal herkenden bij mezelf )
door Marlies van Dooren, die in haar praktijk 
advies geeft aan vrouwen in de overgang,
en ook een geweldig boek schreef:
 

deelt ze heel veel informatie over 
wat je kunt doen bij overgangsklachten.

Blijkbaar is het nog steeds nodig dat zowel artsen
als vrouwen in de overgang die informatie nodig hebben,
zeker ook gezien het verhaal van Caroline Tensen.
Zij heeft er voor gekozen om verschillende soorten hormonen 
die ze zelf tekort kwam aan te vullen met pillen.
Dat is voor mij na mijn hormoongevoelige borstkanker
wel een brug te ver, ik ben al onzeker genoeg
of mijn borstkanker toch nog terug komt,
en heb weinig vertrouwen in mijn lijf,
zeker gezien ook de val waarbij ik 
drie maanden niet mocht lopen,
maar dat is een ander verhaal.

In de hoop mensen te informeren over de overgang
deel ik vandaag graag het bericht dat Marlies deelde op twitter:  

Zes tips om je beter te voelen bij mentale klachten in de overgang

Bij de overgang denken de meeste vrouwen aan opvliegers. 
Maar naast opvliegers zijn er ook heel wat andere klachten te noemen 
zoals vermoeidheid, slecht slapen, gewrichtspijn, blaasontstekingen en hoofdpijn.

Mentale klachten zijn wat minder bekend, 
maar kunnen je leven danig overhoop gooien.
Hormonen hebben namelijk ook invloed op je hersenen.
Wat hoor ik het vaak in mijn praktijk: 'ik ben mezelf niet meer!'

In de overgang kun je sneller overprikkeld zijn.
Je kunt dan minder hebben, reageert sneller geïrriteerd 
en kunt paniekerig of angstig zijn voor dingen die je altijd met gemak deed.
Je kunt somber worden, minder plezier ervaren en zelfs depressief worden. 
Dat komt omdat het gebrek aan oestrogenen ook 
invloed heeft op je emoties, je stemming en je humeur. 
Daarnaast zorgen andere overgangsklachten zoals slecht slapen 
en vermoeidheid ervoor dat er een sneeuwbaleffect ontstaat.

Deze mentale klachten komen vaak voor:

  1. Vergeetachtigheid
  2. Stemmingswisselingen
  3. Concentratieproblemen
  4. Nerveus en gejaagd gevoel
  5. Paniekerig
  6. Somberheid en depressieve gevoelens
  7. Geïrriteerd en snel boos
  8. Angstig
  9. Labiel
  10. Emotioneel
  11. Onrustig
  12. In jezelf gekeerd
  13. Onverschillig
  14. Overbezorgd

6 tips om je beter te voelen:

  1. Weten dat de hormoonschommelingen de oorzaak zijn helpt al, het is een fase en het gaat weer over. Houd dit voor ogen.
  2. Doe het rustiger aan, stap uit de mallemolen van je leven. Maak bewust minder afspraken, misschien kun je je permitteren om wat minder uren te werken en kortere werkdagen te hebben?
  3. Geef je grenzen aan en vraag anderen om hulp. Het is geen schande dat het jou nu even niet lukt.
  4. Richt je op Rust, Reinheid en Regelmaat, echt dat helpt!
  5. Ga gezonder eten en zorg extra goed voor je lichaam. Indirect helpt dat om je hormonen te kalmeren.
  6. Beweeg dagelijks in de buitenlucht, dat is goed voor je brein en anti-stress.

  bron


1 opmerking:

  1. Ben nu bijna 62 en vraag me af wanneer de opvliegers nu eens eindelijk op zullen houden. Je leert ermee te leven maar het blijft vervelend

    BeantwoordenVerwijderen