Morsig en struikelig


Woensdagavond maakte Wim een heerlijke cappuccino voor me.
Niet een kopje, maar zo'n reuzenmok van een kwart liter.
Hij stond op het plankje op de leuning van onze bank.
Ik liep nog even naar de keuken voor een cracker erbij.
Op de terugweg raakte ik met mijn schortje de mok.
Die werd gelanceerd!

In een grote streep op het kleed en op de bank.
De mok zelf ook kapot... 
Oei!!

Wim, de schat, raapte de scherven op en zette nieuwe koffie.
Ik maakte een sopje met fijnwasmiddel en ging de vlek te lijf.
De bank en het kleed: alles flink gesopt en geboend.
(ik moest wel even denken aan die filmpjes 
van vloerkleden sop machines - van laatst -
die zo heerlijk zijn om naar te kijken, maar ja 
zoiets had ik nu net even niet bij de hand.)

Wim heeft de bank en de poef naar achteren geschoven.
En het kleed omhoog gevouwen over de poef.
Het marmoleum werd gedroogd.
En zo zaten we een paar dagen
te wachten tot het droog werd.

Het is nu alleen nog een klein beetje vochtig.
Ik kan niet helemaal beoordelen of de vlek er uit is. 
Dat kan pas als het kleed weer helemaal droog is.
Maar gelukkig hebben we een bruin met zwart kleed.


Waar ik vanmorgen aan moest denken toen ik een mail 
kreeg met allemaal hele mooie en smetteloze vloerkleden 
handgemaakt van natuurlijke materialen als mohair, katoen,
Nieuw Zeelandse wol en eucalytpus, sisal en jute. 



Prachtig natuurlijk, een rijk bezit. Maar dat zou toch echt helemaal niks zijn voor mij. Ik ben heel praktisch, maar verder van het  morsige en struikelige type.

We hebben ooit een botergeel, puur wollen kleed gehad waarbij ik wekelijks een kleine hartverzakking kreeg als iemand binnenkwam met zand aan de schoenen, of helemaal ernstig, van de besjes van de lijsterbes uit de achtertuin die van die paarse on-uit-boenbare vlekken maakten.

Nee ik ben blij met ons bruin-zwarte katoenen van Besouw kleed, dat dankbaar al vele glazen wijn en appelsap en nu ook koffie heeft doorstaan. Al is het ook niet zo mooi meer als 17 jaar geleden bij de aanschaf.

Bij dit kleed links zou ik nog net wegkomen als ik precies op het bruine deel zou morsen. maar, mij kennende zou dat net precies niet lukken...


2 opmerkingen:

  1. Als je een kleed of kledingstuk hebt dat niet 1, 2 , 3 in de wasmachine kan, en je moet dat kleed of kledingstuk natmaken vanwege vlekken, dan kun je het beste het kleed/kledingstuk droog fohnen, zo voorkom je kringen door het drogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OEPS. Zo hadden wij wollen vloerbedekking. Een hond, een kat een paar kleine kinderen. Dus er ging nog wel eens wat over de vloer het kleed in. Toppunt was een schaal met zuurkoolstamp. Ik struikelde over de drempel met die schaal in handen. En zoals meestal echt op zijn kop. Op het moment dat ik de schaal weer iets op wilde tillen, hoe ik het ook probeerde met iets vlaks eronder, de stamp ging alle kanten op behalve de goede. Vlek is er nooit meer uitgegaan. Na onze verhuizing wilde ik echt geen vaste vloerbedekking meer. Groet. Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen