Forever Young: Ivo de Wijs


Inspirerende gast op televisie bij 'Matthijs gaat door' was gisteren Ivo de Wijs. 

We zagen huiselijke filmbeelden en een opgewekt vraaggesprek over leven en werk.

De tekstschrijver die - heel lief - voor zijn kleinkinderen drie keer per week een vervolgverhaal met tekst en illustraties op de bus doet. (Goed plan, leuk om ook te gaan doen als die van mij straks kunnen lezen...)

Trots vertelde hij dat zijn kleinzoon van 8 jaar ook al dicht (met het rijmwoordenboek erbij natuurlijk). Het jongetje maakte een Sint gedicht waarbij hij interviews liet rijmen op appelmoes. Prachtig vond opa het!

Laat het drs. P. het maar niet horen, die vond dat rijmen van een korte ei en lange ij niet kon. Of blauw en nou. Terwijl Ivo zegt: Dat is veel te streng en onzin: Je rijmt voor het oor...

Hij beantwoordde de slotvraag: 'Wat maakt het leven de moeite waard?' met het volgende gedicht:

Men zegt het is een mooie levensfase.
Bejaard zijn is een dagelijks festijn.
Nou stik de moord maar met je holle frasen.
Het sloopt je lijf, je toekomst en je brein.
Natuurlijk heeft de dood ons straks te grazen.
Maar het is tot de komst van Magere Hein.
Nog alle dagen vrolijkheid geblazen.
De tijd krijgt ons de eerste tijd niet klein.
Er is nog bier, er is nog witte wijn.
En gek is leuk, maar kan altijd gekker.
Wij vieren tot het eind van ons Latijn.
Vaste verkering en naar bed gaan zonder wekker.

Ik heb er met heel veel plezier naar gekeken.


2 opmerkingen:

  1. ik heb de uitzending ook gezien...en dan denk ik:Ja,zo kan het ook:
    Het pept mij op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig rijm van Ivo. Ik bewonder hem al jaren en heb hem vaak op zien treden. Ik ga de uitzending terugkijken, bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen