Geen wit meer...


Ik kreeg een nieuwsbrief van Flexa, waar ene Wimke liet zien hoe ze haar nieuwe kleuren koos voor haar woonkamer. Alle wanden waren wit, maar Wimke vond dat de woonkamer wel iets meer sfeer kon gebruiken. 

Wimke vertelt:

Ik wist dat ik wilde gaan voor een lichte beige zandkleur die niet te geel moest zijn. Eerst haalde ik verschillende Flexa Kleurtesters en verfde een kleurvlak op een groot vel wit papier. Hiermee kon ik een klein moodboard maken. Ik combineerde het vel papier met de gordijnen, legde het kleurvlak op de bank of op de grond om te kijken hoe de kleur met de houten vloer past. Hierdoor vielen al verschillende kleuren af. 

De definitieve keuze maakte ik door de Flexa Kleurtester rechtstreeks op de muur te testen, dus niet op een vel papier. Op een vel papier kan de kleur weer anders uitkomen, dit wordt bepaald door papierdikte, -soort, en structuur. Wanneer je direct op de muur verft, weet je meteen hoe de kleur uitpakt. 

Ik verfde kleurvlakken op verschillende plekken:

- vlakbij het raam, dan kun je meteen kijken of de gordijnen passen;
- in het midden van de kamer waar het minste zonlicht komt;
- de andere kant van de kamer bij het raam;
- dichtbij de vloer.


Op deze manier wist ik precies hoe de kleuren eruit kwamen te zien.

Tip, bekijk de kleurvlakken ook bij volle zon, regen, in de ochtend, middag en avond. 

Onze huiskamer is een u-vorm. Ik besloot om de lange wand een neutrale kleur te geven: Gentle Stone uit de Pure collectie, de hoek van de gang naar de woonkamer kreeg een warmroze pasteltint: Pink Nudity uit de Flexa Creations Collectie. Hierdoor is de complete huiskamer voorzien van kleur. Door de lange wand een neutrale kleur te geven blijft de basis rustig. De kleur Pink Nudity geeft de kamer een warm accent en past goed bij  de rest van ons interieur. 

Werk met een kleurenpalet volgens de 80/20 regel. Dit betekend dat je 80% van je interieur een neutrale kleur heeft en 20% kleur. In mijn geval is 80% beige (muurkleur Gentle Stone van Pure by Flexa ColorLab, meubels en vloer) en 20% kleur, zacht roze (muur kleur Pink Nudity, gordijnen en accessoires met warme ondertonen). Op deze manier bewaar je rust. 




Ik vind het heel mooi geworden, zacht en vriendelijk. Al is het door de manier van fotograferen soms lastig om te geloven dat ik dezelfde kleur zie op een wand, die er steeds anders uitziet door de andere lichtval en door een meubel dat met de eigen kleur ook die kleur op de wand mee kleurt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten