Gehackt!

U heeft op de website van de politie gecontroleerd of uw e-mailadres voorkomt in gestolen (inlog)gegevens uit een grootschalig bankhelpdeskfraude- en phishing onderzoek. Het door u opgegeven e-mailadres zit hier helaas bij. Dat betekent dat uw gegevens verhandeld worden op het internet. Op deze manier bent u online kwetsbaar voor oplichting. 

Dit bovenstaande bericht kreeg ik vorige week toen ik naar aanleiding van een blogpost van Aaf op haar blog Zuinigaan heb onderzocht of mijn emailadressen bekend staan bij criminelen, dat wil zeggen dat ze op een lijst staan met verhandelde e-mailgegevens. Dat kun je dus bij de politie opvragen. Het antwoord was niet leuk om te ontdekken. Tegelijk ook een aanmoediging om nog eens naar mijn wachtwoorden te gaan kijken. Maar ja, toen was het Pasen en liet ik het weer even op zijn beloop.

Tot ik gisteren meldingen kreeg dat mijn Facebook en Instagram account vergrendeld waren. Mijn email adres was gewijzigd in dat van iemand die ik niet kende, mijn geboortedatum ook!!

Hellup! Wim en ik zijn er knap druk mee geweest om dit allemaal weer te kunnen ontgrendelen, met ontvangen codes en mailtjes en gedoe. Af en toe was ik even de weg kwijt in al die beveiligingsmanouvres. Maar het is gelukt!

We hebben nieuwe sterke wachtwoorden aangemaakt en een tweetrapsverificatie ingesteld. 

Toen in een moeite door ook maar mijn DigiD wachtwoorden lekker moeilijk aangepast. en nu zit ik even aan de koffie met het idee dat ik vooral druk ben geweest met NIKS...

Trouwens, het hing al in de lucht want Wim had me gisteren een lijst met zijn wachtwoorden gegeven, voor het geval er iets gebeurt waardoor ik bij zijn gegevens moet kunnen. Ik schrok daar van, want ik kreeg het nare gevoel dat hij denkt dat er iets verschrikkelijks staat te gebeuren, maar dit schijnt - volgens hem - een gevalletje 'Better Safe Than Sorry' te zijn.

Mijn streven is om nu ook al mijn wachtwoorden weer na te lopen, zo nodig te wijzigen en in een documentje te zetten, wat beter is dan het papier dat ik met allerlei doorhalingen en verlopen gegevens ergens in een map bewaarde. 

Nee, nu ga ik het eens even goed opzetten. Wish me luck! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten