Van een oud bloemetjesgordijn iets moois nieuws maken!

  

Al een tijdje post ik elke maandag
een blij en vrolijk makend bericht,
zoals een goed idee voor een meer
groene, duurzame en sociale wereld.
Om elkaar te helpen, te ondersteunen
en de broodnodige moed in te spreken.

En soms post ik ook gewoon iets moois
of grappigs wat mezelf een fijn gevoel geeft.
Om de week een beetje goed te beginnen!


Heb jij nog een oud gordijn of een lekkere warme deken 
liggen die je niet meer gebruikt? Weggooien is zonde! 
In haar thuisatelier transformeert Isa Kempers
die oude lappen in hippe mode.

In een kamertje in haar woning in Enschede heeft Isa haar eigen atelier ingericht. Op tafel staat een lichtroze naaimachine. De bank en kast zijn bezaaid met lappen stof: knalgele of roze wollen dekens met een vrolijk printje of oude bloemetjesgordijnen die vroeger bij oma voor de ruiten hingen. 

'Ik verzamel tafelkleden, dekbedden, wollen dekens en gordijnen om nieuwe kledingstukken van te maken', zegt ze. En daar is ze maar wat druk mee. 'Ik ga vrijwel elke week wel naar de kringloop of het textiel-inzamelcentrum. Daar leggen ze dekens voor mij apart die ze niet meer kunnen verkopen. Bijvoorbeeld als ze een vlekje, gat of schoonheidsfoutje hebben.'


Als klein meisje droomt Isa Kempers (23) al van een eigen kledingmerk. Vele jaren later en met een diploma op zak is haar merk Redikly geboren. Haar doel? Van oud en versleten iets nieuws maken. 'Voor de mensen die zich bewust zijn van de nadelige gevolgen van de kledingindustrie op onze planeet.' 


Volgens de jonge kledingontwerpster zijn vooral wollen dekens en kleden weer helemaal hot and happening. 'Ik let vooral op kleurcombinaties en printjes, die vind ik het mooist.' 

Wat ze maakt van die dekens en gordijnen? Je kunt het zo gek niet bedenken. 'Korte en lange jassen, poncho's, vestjes, korte broeken, bralettes, tassen en sleutelhangers.'


Isa ontwerpt ook custom made items. 'Zo bracht een jongen laatst een wollen deken langs die hij met zijn vriendin had gekocht op vakantie in Terschelling. Van die mooie herinnering heb ik een nieuwe jas gemaakt.'


Bij haar thuis geeft Isa sinds kort ook workshops. 'Mensen kunnen een bigshopper ontwerpen en maken. Ik denk namelijk dat we hier in Twente nog wat achterlopen op het gebied van duurzame kledingkeuzes maken. Op deze manier wil ik mensen leren hoe upcyclen werkt en hoe je daar iets moois van kunt maken.'


Isa droomt groot. 

'Ik hoop ooit mijn eigen kledingwinkel te openen.' Het begin is er in elk geval. 


bron


Geen opmerkingen:

Een reactie posten