Opgeruimd wonen!


Naar aanleiding van een artikel in Trouw over opruimen plaats ik met veel plezier reacties van lezeressen die vertellen wat zij fijn vinden aan een opgeruimd huis, of waarom ze daar juist helemaal geen behoefte aan hebben. Nieuwe inzendingen zijn nog van harte welkom! 
Vandaag de mail van Marlies:
 
Hoi Jacquelien,
Leuk artikel dat je deelde in je blogje.

Voor mij is een opgeruimd huis wel heel belangrijk. 


Dat betekent dat de woonkamer en keuken opgeruimd zijn (maar dat je niet altijd alle laden of kasten moet opentrekken) en mijn slaapkamer ook. 

Kamers van mijn pubers maak ik me niet druk over. 
Ze mogen er niets eten wat kruimelt (!), en het moet schoongemaakt (kunnen) worden (1x per twee weken heb ik hulp).

Zolder is ook redelijk opgeruimd, behalve mijn naaikamer. Daar mag van het lopende project best wat blijven liggen (maar de voorraden zijn ook weer geordend in projectdozen en op kleur gesorteerde dozen met stoffen).


Ik houd van overzicht. 

En ik houd niet van uitgestelde beslissingen.
Dus post maak ik open en handel ik af; oud papier gaat op de hoek van het aanrecht en aan het eind van de dag naar de kliko; was wordt gevouwen en dan meteen in de kasten gelegd. 


Ik denk niet dat ik door een opgeruimd huis ineens een beter persoon word of zo. Maar ik kan alles vinden, er zijn routines en vaste plekken en daardoor loopt mijn huishouden soepeler. 

De kinderen weten dat ook, ruimen spontaan de vaatwasser uit en weer in als dat nodig is omdat ik een hekel heb aan vuile vaat op het aanrecht. 

Sleutelbakje voor fietssleutels op de plek waar we binnenkomen.
Al dat soort oplossingen werken, je bent geen dingen kwijt.




In mijn kleding- en boekenkast heb ik de regel: 1 erin, 1 eruit. Niet zo'n groot huis (rijtje, hoek) dus opbergruimte is schaars. Spullen moeten het 'verdienen' om daar een plek te krijgen.

Na het overlijden van mijn man heb ik in etappes opgeruimd. Zijn boeken die ik niet ga lezen, naar de kringloop. Kleding ook (op aantal overhemden na waarmee ik iets gemaakt heb). 
Stap voor stap. 
Met het opruimen van spullen ruim ik niet mijn herinneringen aan of verbondenheid met hem op. Het zijn maar spullen, en ik vind het fijn als die door iemand anders nog worden gebruikt en gewaardeerd.

Dankjewel Marlies, je legt even een paar fijne levenslessen neer in dit stukje.
Ik vind dat je het geweldig doet!

En de quote: 'Spullen moeten het verdienen om een plek in je huis te krijgen' ga ik - als je het goed vindt - opnemen in mijn rijtje opruim'wijsheden'.

1 opmerking: