Die boeken moet hij nog 'weglezen' ...



Het liep de spuigaten uit. We hadden weer veel boeken verzameld. Overal lagen stapeltjes. 

Dus vorige week hebben we de situatie in ogenschouw genomen en zijn de kast doorgegaan. De hoeveelheid boekenkastruimte is bij ons leidend. Wat past mag blijven.

Wij hebben hoge smalle kastjes, overgebleven van ons vorige huis waar ze links en rechts naast de haard stonden. Ik pakte het trapje erbij en we begonnen boven in. Ik moet eerlijk zeggen, Wim heeft zijn best gedaan en zeker twee hoge stapels met boeken mochten van hem weg. Een deel naar de weggeefkast beneden in de hal. En een deel naar de Antroposofische Bibliotheek. Twee boeken dachten we nog te kunnen verkopen. 

Moeilijkheid bij onze boekenkast is dat de vakjes verschillende hoogtes hebben. Dus er waren boeken te hoog en die moesten daarom maar liggend gestapeld worden. 

In het linker kastje liggen de kookboeken. En helemaal onderin heeft Wim een vakje geconfisqueerd dat hij gebruikt voor de boeken die hij nog 'weg wil lezen': dat wil zeggen nog eens doorkijken of het echt wel weg mag... 

Op ons wc-tje hebben we een oud Tomado rekje hangen dat nog van de ouders van mijn eerste vriendje is geweest. Dat is mooi ondiep en daar liggen kleine boekjes in die je misschien wel op de wc zou willen inkijken. 

Soms met gedichtjes, raadsels, liedjes maar ook met korte verhalen of tips. Een boekje met de herkomst van oude spreekwoorden en gezegden, en wat kinderboekjes. 

Ook een enkele 'gouwe ouwe' heeft er een plekje gevonden. Eigenlijk is dat onze extra boekenkast... 

Op onze slaapkamer heb ik op een hangend plankje 
(Wim noemt dat grote rotzooi plankjes, maar 
ik zie het als een plekje vol met 'schatten')
nog wat boeken staan die me dierbaar zijn en 
naast het bed ligt ook altijd wat te lezen klaar.

Op mijn werkkamer heb ik mijn vakliteratuur
in de hangende boekenkast, dat past nog net, 
maar daarin zal ik ook een keer wat moeten ruimen

Op mijn blauwe stoel liggen nu nog boeken waar ik 
wat mee wil voor mijn cursussen of mijn blog. 
Die houd ik apart, want dan blijven ze op mijn radar.

Nu, voorlopig kunnen we weer even vooruit,
maar over een half jaar ofzo lopen we weer 
een keer door onze voorraad boeken heen 
om de zaak nog weer eens te bekijken.

Mijn ervaring is dat je dan wel weer toe bent 
aan het opnieuw beslissen dat sommige boeken 
nu toch lang genoeg bij jou hebben gewoond...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten