Thuis!

 


Henri Matisse 

'Geraniums'
1915

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Een schildering van klein stukje 'thuis'.
Het is alleen een stilleven van een plant in een pot,
maar voor mij past zo'n geranium vooral bij een plekje
bij iemand thuis op de eettafel of in de vensterbank.

Misschien door de uitdrukking: 'achter de geraniums zitten'!
Maar ik plaats dit niet in een hotel of een winkel of zo iets.
Nee, thuis ergens op een overgebleven gebaksschoteltje.
Zo'n geranium die je altijd probeerde over te houden
op een plekje in huis op een koude kamer.
(in de tijd van voor de cv,
toen we nog koude kamers hadden,
wat nu weer terug komt met het dure gas...)

Wat ik ook leuk vind is dat het schilderij meer dan
100 jaar oud is en nog steeds hedendaags aanvoelt.
Zo'n vrolijk behang zou van Pip kunnen zijn.
De tafel van Ikea en de geranium van de markt.
En ik word er gewoon vrolijk van.

Een gewone bloeiende plant,
van iemand die er goed voor zorgt en
er zelf ook duidelijk blij van wordt.
En mooi geschilderd!

En een schilderij dat je graag
thuis zou willen ophangen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten