Mysterie

Ontdekkingen uit mijn stamboom:
De eerste ontdekking die ik deed was deze: 

Mijn vader en moeder, 
Gerrit Koopman en Henny Zeeman staan hieronder 
in een rij van Koopmannen. 

Behalve mijn opa Hendrik Koopman
heten ze steeds om en om Gerrit Jan en Wichert.
Tot we bovenaan komen en zien dat Wichert Jans Koopman 
de achternaam heeft van zijn moeder: Geertje Wichers Koopman.

Ik dacht dat deze Wichert Jans misschien een voorkind was.
Maar wat blijkt? Ze is wel drie keer getrouwd geweest.
En heeft zes kinderen die Koopman heten en daarna steeds 
twee kinderen die wel de achternaam van hun vader hebben. 
Ik vind het een mysterie.


Wel leuk dat mijn broer(tje) ook weer 
Gerrit Jan heet, met als roepnaam Gert-Jan
Dat komt door die Geertje Wichers Koopman uit 1758.

Mijn kleine grote broer Gert-Jan is grafisch vormgever.
Van harte aanbevolen trouwens! 

Zijn bedrijf heet Buitenkant, het mijne Binnenkant.
Leuk he? 


Hier mijn opa Hendrik Koopman in 1927 
als jonge man, tweede van rechts. 
Hij is 92 jaar geworden. 

In het midden van het familieportret zitten zijn ouders 
Gerrit Jan Koopman en Catharina van de Weerd.
Verder zien we zijn vier broers en zijn zusje: 
mijn vaders tante Ge, met de grote Strik!.

De kleinste jongen is Louis Koopman.
Ik bleek laatst een DNA match 
te hebben met zijn dochter.
Fijn dat dat dan weer klopt... 


3 opmerkingen:

  1. Wel bar interessant hoor. Welk programma is dit? Groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke ontdekkingen deed je. Vroeger werd er altijd vernoemd, maar dat is tegenwoordig voorbij.
    Dat familieportret doet me denken aan de foto van mijn ooms en tantes van moeders kant. De gezichten zijn natuurlijk anders, maar de kleding en de houding etc... lijkt er precies op!

    BeantwoordenVerwijderen