Oproep van onze burgemeester!


Op Facebook las ik deze oproep van onze burgemeester:



Zo’n prachtig terras als werkplek deel ik graag met jou.

Heb je leuke ideeën over hoe het nog bruisende en leuker kan worden in Zutphen? Heb je een plan wat je graag eens wilt voorleggen? Ik drink graag een kop koffie met je op mijn terras.

Stuur een mailtje naar burgemeester@zutphen.nl met het onderwerp waarover je wilt spreken. En wellicht spreken we elkaar dan binnenkort!
PS veel mensen reageren alsof ik Sinterklaas ben.. het gaat om het samenspel!

Dus : Wat wil jij doen voor je leefomgeving?
En waar kunnen we elkaar versterken?



Die oproep kwam als geroepen: Ik heb haar het onderstaande gemaild!

Beste Annemieke,

Wat een fijne oproep las ik op Facebook. Dankjewel.

Ik heb wel een onderwerp om te bespreken.

Laatst waren mijn man Wim en ik aan het fietsen. We maakten en mooie tocht langs Tonden, Hall en Brummen. We reden daar hele stukken in het bos of tussen de bomen door. Op een open plek hebben we op een bankje in de schaduw onze meegenomen koffie gedronken. Het was er rustig; we zagen (en hoorden soms) vogels, vlinders, libelles en de toppen van de bomen gingen rustig heen en weer in de wind.

Op de terugweg reden we via Brummen en zagen de IJssel die daar door het hoge water zo enorm breed was geworden. Prachtig, maar ook wel wat iets waar we met zorg naar keken, gezien de overstromingen in Limburg in die dagen.

Ik ben helemaal niet zo van de natuur, ben meer een stadsmens. Ik ben er ook niet zo mee op de hoogte; Mijn man zegt dan zoiets als: ’Hoor je dat? Dat is een Tjiftjaf!’.

Maar de rust die uitging van het fietsen door het bos maakte me heel gelukkig.

Met twee kleine kleinkindjes krijg ik de laatste jaren steeds meer de behoefte om te ‘kunnen doen wat we maar kunnen’ aan de klimaatveranderingen.

Mijn streven en verlangen is om in Zutphen meer bomen te hebben.


If the heat bothers you, plant a tree

If the water bothers you, plant a tree.
If you like fruits, plant a tree.
If you like birds, plant a tree.
And if you like life, plant many trees!


Er zijn in Zutphen beste veel plekken met mooie bomen

Bijvoorbeeld op de Bult van Ketjen zit je heerlijk onder de bomen met uitzicht op de IJssel.

Zo woonden wij tot twee jaar geleden aan de Prins Bernhardlaan die met de kastanjebomen echt een fijne sfeer heeft.


Wij wonen nu op de Noorderhaven, waar hele stukken zijn die onbarmhartig ‘stenig’ zijn. Zoals bijvoorbeeld het Polplein. Auto’s staan daar in de zon te bakken. Hoe fijn zou het zijn als wat rijtjes daar bomen tussen zouden staan?

Maar ook andere straten op het industrieterrein zijn echt sfeerloos en schaduwloos.

In de stad zie je dat veel mensen geveltuintjes hebben en bloembakken.



Maar op plekken waar bedrijven zijn en er geen mensen wonen is er niemand die zich daar verantwoordelijk voor voelt. Ik zou tenminste zelf ook niet weten hoe je het zou moeten aanpakken om op dat soort plekken meer bomen aan te planten.

Nu heeft de bomenstichting wel een afdeling Zutphen die daar vast wel meer over zou weten.

Ik weet ook van het project ‘Plan Boom’ die tien miljoen extra bomen wil planten in Nederland. Er is hulp beschikbaar en ook de kosten hoeven niet heel hoog te zijn.

                                                               bron

Wat is nu mijn idee?

Ik zou het fijn vinden als we de mensen in Zutphen vragen of zij plekken kennen waar ze graag meer bomen zouden willen zien. In hun eigen tuin of straat kunnen ze met wat aanmoediging vast zelf veel beginnen.

En als dat plekken in openbaar gebied zijn dan zouden we hulp kunnen vragen aan de bomenstichting en ‘Plan Boom’.

De gemeente zou iets kunnen doen voor meer bekendheid: Op de website van de gemeente of in de kranten.

En mogelijk zou ook de afdeling groenbeheer ook kunnen meewerken.

Zou het een idee zijn om er een keer over verder te praten?


met vriendelijke groet,

Jacquelien








1 opmerking:

  1. Wat goed van je! Hier MOET wel een reactie op komen en nog mooier: BOMEN. Hopelijk kun je binnenkort bomen over BOMEN. Groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen