Fijn wonen!




Ik kreeg deze foto in mijn mail van een designwinkel.
Prachtige meubels. Prachtige ruimte.

Ik weet dat de firma graag meubels wil verkopen.
Ze hebben - denk ik - deze opstelling gemaakt
omdat dat commercieel het beste zou zijn.

Mij valt als binnenhuisarchitect direct op 
dat het om fijn in te wonen veel beter kan.

Dat ligt niet aan het kleed, 
wat mooi en ruim is 
en echt een wooneiland vormt, 
waar de meubels - zonder kleed -
meer verdwaald zouden staan 
en niet zo'n eenheid zouden vormen 

Maar.... wie gaat er met deze pui en dit uitzicht
nu in vredesnaam daar met de rug naar toe zitten?

Ik zou de grootste bank aan deze kant van het kleed
met de kijkrichting naar het raam zetten. 

En het stoeltje - met het tafeltje - bij het raam, 
deel van de kring, maar toch ook schuin naar buiten kijkend.

Het lage kastje zou ik dan aan de overkant zetten, 
zodat je iets hebt aan de lamp die er op staat,
en je er ook bijvoorbeeld een tv op kan zetten 
of iets groots en moois boven hangen.

 De vloerlamp zou dan in de linkerhoek kunnen.
En het planten tafeltje zou ik ergens tegen de muur zetten, 
want nu valt het eigenlijk qua beeld weg in het groen.

Een wat grotere plant of een mooie bos bloemen 
zou het ook prachtig doen in deze ruimte.

Misschien linnen gordijnen voor wat zachtheid.
En wat meer kleur zou ook niet misstaan. 
En wat boeken en een dekentje.
En wat persoonlijke 'vrolijkheid'.

Maar ja, niemand vraagt mij wat 
en ik ben geen verkoper van meubels.


 

2 opmerkingen:

  1. Wij hebben de bank ook zo staan, voor zo’n zelfde enorme pui. De kamer voelt anders zo eindeloos en onbegrensd. Dat geeft geen gezellige sfeer. Marja

    BeantwoordenVerwijderen