De schaduw, de rust en de vogels...

 

We hebben gisteren een flinke fietstocht gemaakt,
het meest door het bos of tussen de bomen door.
We dronken meegebrachte koffie op een bankje
op een stille open plek in de schaduw.
Wim legde me van alles uit:
welke bomen waar stonden,
dat er ergens een tjiftjaf moest zitten,  
dat hij een specht zag, die we allebei hoorden,
en dat de vlinder die we zagen rondfladderen
mogelijk een kleine ijsvogelvlinder was.

Het was er fijn en ik was ontspannen.
Op de terugweg reden we langs de IJssel
die heel hoog staat wat indrukwekkend was om te zien:
enorme watervlaktes waar soms de bomen bovenuit steken.
We hebben hier gelukkig veel ruimte voor de rivier.

Daarna wilde Wim nog even langs het terras van
het Volkshuis voor mon chou taart met slagroom.
Dat lukte ook, voor hij nog een uurtje naar bed ging
voor zijn avonddienst en ik een maaltijdsalade maakte
Het was een geslaagde middag.

Onderweg was ik vooral zo gecharmeerd door de bomen.
Waar we tussen de bomen stonden fietsten we heerlijk:
De schaduw, de rust die er van uit gaat, de vogels die je gelijk hoort.

En ik heb mezelf voorgenomen om nu daadwerkelijk iets te gaan 
doen om er voor te zorgen dat we meer bomen krijgen in Zutphen.
En dan vooral hier op de Noorderhaven.

Er is een groot plein waaromheen grote winkels staan.
Op het plein staan de auto's geparkeerd.
Er is geen boom te bekennen. 
Dat moet toch beter kunnen.
En er zijn ook veel brede straten die zo enorm
onbarmhartig kaal en heet zijn in de zomer.
 
 En zeker met de klimaatveranderingen 
moeten we doen wat we kunnen, 
en dat kan ook door bomen te planten.

Ik ga bedenken hoe ik dat ga aanpakken:
Brief naar de gemeente en of naar de krant en
contact opnemen met de bomenstichting afdeling Zutphen.

Vanmorgen gingen we nog even een rondje fietsen:
De kade van de IJsselkade is niet meer overal te zien.
Hier zit Wim op een bankje waar je normaal droge voeten houdt. 
 


En op ons favoriete bankje onder de boom zien we echt veel water.
Veel meer dan normaal. Rustig weliswaar, maar wel heel veel. 
En we zien af en toe een boom of zo meedrijven.
Nog een reden om er weer meer bij te planten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten