Een beetje rommelige blog van de opruimcoach...


En beetje rommelige blog vandaag met van alles wat. Dat is ook een beetje tekenend voor hoe ik me voel. Het ene moment tevreden op ons balkon met een boek, even later met hartkloppingen een naar bericht lezen.

De ene nacht slaap ik redelijk een uur of zeven, de volgende lig ik maar angstig te woelen en kom ik amper aan een uur of drie toe.

Ik begin het gesprek met vrienden vaak met de vraag: 'Hoe denk jij dat het nu verder gaat?'
Omdat ik wil weten wat anderen daar over denken. En ook omdat ik me niet kan voorstellen, hoe ons leven blijvend zal veranderen met de Corona. En of (en hoe) we er uit zullen komen.

Ik ben vooral bang voor spanning en onlusten als mensen ten einde raad raken en we met zijn allen een grens bereiken aan onze medemenselijkheid.

En even later ben ik geroerd door berichtjes als: 'Nieuw woord van Sammie: koe!' Of de vraag van mijn dochter of ik het leuk zou vinden als ze me het boek:'Lampje' zou voorlezen...

Ik zwalk heen en weer over wat ik zal gaan doen. Niet in staat om me lang op een ding te concentreren. Ik zoek afleiding, ontspanning, beweging, actie, inspiratie, troost en bemoediging, en wil ook graag zelf positiviteit uitstralen voor de mensen die dat kunnen gebruiken.
Maar soms lukt dat even niet. Het voelt gewoon allemaal heel onveilig. Een beetje zoals op deze foto: Grappig bedoeld, maar zitten we niet allemaal samen boven deze afgrond en kunnen we niet anders dan heel rustig blijven zitten?


Misschien ben ik nog wat labiel na mijn borstkanker operatie,
nu zeven maanden geleden, en de daarop volgende bestralingen.

Het lijkt een eeuwigheid terug.
Vanmorgen maakte ik vanuit bed deze foto:


De twee plankjes met daarop de kaarten die ik kreeg.
Een beetje rommelig, er zijn er een stel afgewaaid 
als ik het raam te ver open liet staan.

Net heb ik besloten de kaarten weg te halen,
ze nog eens te bekijken en in een laatje te stoppen.
Tijd voor de lieve nieuwe kaarten die we al kregen.
Ik zal straks wel een foto maken.

Waar ik heel erg van geniet zijn de mooie foto's 
van Zutphen die mensen die op Facebook zetten.
Hier zie je allebei de Walburgiskerk in beeld.
Overdag, zonovergoten en bij ondergaande zon.
Wat fijn dat mensen dat voor ons vastleggen...

Wat me ook bezighoudt is de pijn in mijn oor die ik al sinds februari heb. De huisdokter heeft me neusspray voorgeschreven. Dat leek iets te helpen. Toen werd ik afgeleid door het wondje aan mijn hand en de lymfevaat ontsteking die ik daarna kreeg. Antibiotica dus, dat zou misschien ook helpen voor mijn oor. Maar helaas de pijn keerde terug. En ik kreeg na telefonisch overleg een andere neusspray. Die heb ik vier dagen gebruikt, toen ik vorige week op vrijdagavond laat een enorme bloedneus kreeg. Echt heel erg. Het bleef maar stromen, ook mijn keel in. We zijn naar de spoedeisende hulp ermee geweest. Wat voelde ik me ongelukkig. De arts daar dacht dat het een bijwerking van de nieuwe neusspray was. En kijkend in mijn neus zag hij iets boven aan het neustussenschot zitten. Maar ja, de kno artsen werken nog niet en ik moest het maar afwachten. 

Het hele paasweekend was ik ongerust. Ik kan me sinds de borstkanker zonder enkele moeite allerlei andere rampspoed in mijn hoofd halen. De spanning is soms lastig te hanteren. 

Woensdag kon ik weer bij mijn eigen huisarts terecht. Die vertelde me na onderzoek dat de kno arts maar eens verder moest onderzoeken maar dat bijvoorbeeld een poliep meestal onschuldig is, en dat hij dacht dat de oorpijn wel vervelend, maar niet gevaarlijk zou zijn. Ik probeer nu door gapen en voorzichtig snuiten mijn oren te laten 'knappen'. Dat gaat vaak goed. Maar vannacht had ik weer meer pijn en dan ben ik toch wel weer erg gestrest daarover. De verwijzing voor de kno arts staat volgens verwachting op de planning voor nu over 16 werkdagen. Ik vind dat best lang. Maar tegelijk zijn er natuurlijk zoveel mensen veel ernstiger ziek en overlijden zelfs, dat ik vind dat ik niet mag klagen.

Jammer is ook dat de psycholoog waar ik steeds naar toe kon onze afspraken tot nader order heeft afgezegd. Evenals de oedeem therapeute. Dus het is een rare 'tussentijd' waarin van alles 'on hold' staat. En ik het lastig vind om het vertrouwen in mijn lijf en in mijn mentale weerbaarheid te houden. 
  
Extra leuk dus als er onverwachte cadeautjes op mijn pad komen:

Ik kreeg een telefoontje van mijn tante Joke en toen ik opnam bleek het een whats app gesprek te zijn met nog twee lieve tantes: Ruth en Catrien.

Het zijn drie zusjes en we zijn allemaal geboren Koopmanvrouwen.
Ze hadden een gesprek met zijn drietjes gehad en mij er toen bij gehaald.

Zo lief. Later kreeg ik deze foto. We staan er allemaal niet op ons leukst op, maar het was een fijne herinnering aan een heel lief en dierbaar moment.




6 opmerkingen:

  1. Lieve Jacquelien, het is zo begrijpelijk hoe jij je voelt! Die ups en downs zijn gewoon menselijk, het kan ook bijna niet anders dan dat je dit zo voelt. Zelfs als je niet heb meegemaakt wat jij hebt meegemaakt, kun je je in deze tijd ook zo voelen dan weer even blij dan weer even down. Wij zijn ons veilige gevoel even kwijt, maar weet alles komt en alles gaat. Dus het gaat zeker weer een keer over.
    Laat het allemaal maar even over je heen komen, al die gevoelens. Geef er gewoon aan toe. En ja geniet van de positieve dingen die ook op je afkomen zoals het gesprek met je drie lieve tantes (ik wilde dat ik die nog had) en laat je opbeuren. Kun je geen plantaardig iets innemen voor de stress? Dat doe ik altijd als ik mij zo voel.
    Misschien helpt het en het kan zeker geen kwaad als het homeopathisch is. Verder wens ik je een fijne dag en geniet ervan dat Sammy het woordje koe heeft gezegd. Zo leuk. Weet dat wij als lezers, ook al reageert niet iedereen, aan je denken.
    Liefs

    Carola

    P.S. En het zit je ook echt niet mee hoor, dat vind ik echt.
    Dan weer dit gehad en dan komt er weer wat anders om de hoek kijken.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Carola, dankjewel voor je lieve woorden. Ja, ik denk dat iedereen het af en toe aanvliegt, deze onveilige tijden. En mijn dochter zegt dan: 'Wees maar even bang!' Het zakt ook wel weer af. Ik neem inderdaad plantival rustgevende pilletjes. En ik heb laatst een keer in de nacht een oxazepam genomen. Dat moest maar even. Gelukkig heb ik vannacht goed geslapen en dan voelt alles weer beter en rustiger. Fijne dag, Jacquelien

      Verwijderen
  2. Lieve Jacquelien,
    Ja het is een moeilijke tijd. Hoe we verder moeten met corona, geen idee. Ik mis mijn kleinkinderen heel erg. Op verzoek van mijn dochter lees ik iedere dag stukje voor, dat filmt mijn man en appt het naar haar. Zo zien haar 3 jongens oma dagelijks en we krijgen te horen van de jongens wat ze er van vonden. Zo leuk en het geeft ons het gevoel iets bij te dragen. Dochter en schoonzoon werken beiden in de zorg.
    Misschien is Sammy nog wat klein, maar korte versjes, liedjes, boekjes met veel platen worden vast gewaardeerd.

    Veel sterkte, liefs Mariƫtte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Mariette,
      Dankjewel voor je lieve reactie. Ja ik mis de kleintjes ook enorm.
      Mijn dochter heeft gisteren het eerste stuk van het boek dat ze aan me wil voorlezen opgenomen en doorgestuurd. Ik ben er heerlijk op in slaap gevallen. Zo lief!
      We hebben Sammie voor de Pasen een boekje met liedjes en een bijpassende cd gestuurd. Dat viel wel in de smaak. Voor voorlezen op afstand is ze nog te klein. Maar gelukkig zie ik haar wel als onze dochter beeldbelt. Fijn weekend hoor! groet, Jacquelien

      Verwijderen
  3. Wat kun je toch (H)eerlijk schrijven over hoe jij je voelt, wat je bezig houdt en nog meer. Fijn om te lezen en tegelijkertijd wetende dat jij het niet fijn hebt. Wat de toekomst brenge moge? Geen idee, wel vertrouw ik er op dat er weer een goede tijd zal komen. Kleinzoon kwam deze week een bosje bloemen brengen (op de stoep gelegd) met een handgeschreven briefje dat we ons niet eenzaam moesten voelen want hij dacht aan ons en we misten elkaar allemaal. Voor vandaag heel veel "goede" momenten en sterkte met alles. Groet. Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Tineke,
      wat fijn dat je mijn blogjes waardeert. Dat is vooral ook fijn om te weten omdat ik ze natuurlijk gewoon schrijf maar geen idee heb wie of ze leest en wat diegene er van vindt. Ik probeer zo eerlijk mogelijk te zijn. En zo positief mogelijk. Maar nu blijkt dat juist de berichtjes waarin ik vertel dat ik het moeilijk heb de meeste herkenbaarheid opleveren. Bijzonder toch? Jij, ook veel sterkte gewenst, en een mooi weekend! Jacqueliefs

      Verwijderen