'Real Life' opruimcursus!



Voordat ik de on-line thuisstudie:'Opgeruimd wonen!' schreef gaf ik 'Real Life' opruimcursussen, bij de volksuniversiteit in Doetinchem maar ook gewoon bij ons aan huis.

Ik denk dat die cursussen - als ik zou moeten kiezen - eigenlijk het meest dankbare en het leukste waren van wat ik heb gedaan in mijn werk.


Stel je voor, een groepje van vijf, zes mensen met rommelproblemen die met elkaar gingen leren hoe ze de chaos te lijf konden gaan. Die met de zenuwen in hun lijf foto's van hun huis, hun kamers, hun kelders, hun zolders en hun kasten (met de deuren open) lieten zien en dan zagen dat ze niet de enigen waren. Wat een herkenning. En wat een opluchting als bleek dat het toch lukte om de stapels en de overvolle kasten aan te pakken, spullen af te danken en hun boeltje zo fijn als mogelijk fris en fruitig te ordenen en te organiseren.

Ik vond het zelf heel mooi om te zien dat er bij iedereen in die situatie een verhaal achter de rommel te ontdekken was. Dat verhaal werd langzaam aan gedeeld. Soms vielen er tranen, maar er werd ook moed en vertrouwen verzameld om het leven weer opnieuw vorm te geven.
Er kwam ruimte voor veel wat was ondergesneeuwd door chaos en rommel. Zo fijn om te zien!

Die cursus geef ik graag nog eens aan mensen hier in de buurt. Meer informatie vind je hier.

In 2007 werd ik gevraagd om een interview te geven over deze opruimcursus voor radio Gelderland. Dat interview vond ik laatst terug. Zo leuk om nog eens te horen!
interview voor radio Gelderland over cursus:'Thuis ruimte maken!'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten