Heimwee




Ik geloof dat ik ergens eens gelezen heb dat 
flessen spoelen ook een grote belasting is voor het milieu, 
maar mij begroot het wel eens dat we zoveel lege pakken weg
moeten gooien. (nota bene weer verzameld in een plastic zak).

Ik sta wel eens in de winkel te kijken naar zo'n heel koelvak 
vol met allerlei verschillende soorten zuivel in allerlei verpakkingen. 
En dat komt allemaal weer op de recycle - afvalberg.


En dan kan ik wel eens terugverlangen naar die 
ouderwetse flessen met melk, karnemelk, vla en yoghurt.  

Of ben ik nu de enige?

 PS En dan met zo'n ouderwetse flessenlikker erbij...




10 opmerkingen:

  1. Dag Jacquelien, ook ik heb heimwee naar die flessen... Ook de smaak was echt beter, veel lekkerder.
    Mooie herinneringen.

    Groetjes, Carola

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ervaar dit net zo, bovendien was vla die uit een fles kwam ook echte vla, kwam er soms met moeite uit, dat plopte dan zo leuk. Tegenwoordig is vla of yoghurt uit een pak nogal dun, dat kun je eigenlijk geen vla meer noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De flessenlikker heb ik nog. Koop wel een yoghurt in een glazen pot.
    Ik zou wel wel aan de fles willen, al scheelt karton qua gewicht enorm veel. Maar voor het milieu heb ik dat er voor over.
    Ik weet niet wat beter is. Spoelen of afvalberg??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach, dat plastic ook... had ik laatst een nieuwe matras gekocht, helemaal in plastic verpakt, bracht ik het plastic naar de werf, maar mocht het niet bij het afvalplastic gooien, omdat het niet in een plastic zak zat. Nou vraag ik je!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wij hebben weer flessen via de streekboer en ook de flessenlikker weer in gebruik genomen bevalt erg goed
    groetjes Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja ik zou die flessen graag terug willen en niet alleen uit nostalgische overwegingen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo'n flessenlikker heb ik ook nog in gebruik - werkt ook heel goed bij pakken en potten... Ik denk dat spoelen niet het grootste milieuprobleem is - dat gaat meteen met de afwas mee. Maar het vervoer? Glazen flessen zijn veel zwaarder dan pakken, en dus slechter voor het milieu bij het vervoer. (Ik geloof dat Milieucentraal het wel eens uitgerekend heeft...)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij onze kaasboer hebben ze melkproducten in glazen flessen. Misschien bij jullie in buurt ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij halen hier de zuivel in flessen en gebruiken ook de ouderwetse flessenlikker. Astrid

    BeantwoordenVerwijderen