Lezen



Alsof het zo moest zijn heb ik deze zomer dit boek gelezen van Jelle Hermus: 'Leven met de wind mee'.

Een boek waarin op een hele simpele en vooral niet zweverige manier wordt uitgelegd dat je door stil te zijn, je aandacht te verleggen en te mediteren je leven een stuk meer ontspannen, kalm en vooral veel leuker kan ervaren.

Hoe goed komt dat nu van pas!!! 

Het is echt een aanrader voor iedereen die wel wat meer rust en ontspanning en minder onrustbarende gedachten die maar rond blijven spoken, kan gebruiken. 

En zeg eens eerlijk, voor wie geldt dat nu niet? 




Deze twee boeken had ik pas uit de bieb gehaald en gelezen.
Allebei zijn het liefdesverhalen, mooi en indrukwekkend.
Waarbij 'Een klein leven' ook wel heel heftig binnenkwam.
Ik was tot tranen toe geroerd en moest er wel even van bijkomen.  




Dit boek: 'Het zoutpad' kreeg ik maandag cadeau van een lieve buurvrouw, die als een soort ingeving bedacht dat dit misschien wel een mooi boek zou kunnen zijn voor mij. 

Het gaat over een echtpaar dat alles kwijtraakt, huis, baan, gezondheid en geld. 

En dat paar gaat dan maar wandelen. 

Een enorme tocht langs de kust van zuid Engeland en maakt onderweg van alles mee.

Ik ben heel benieuwd.  
Woensdagavond had ik een hele fijne avond 
met mijn vriendinnen van onze vrouwentuin.
Een van de vrouwen had tijdens een wandelvakantie 
deze twee boeken gelezen waar ze enthousiast over was. 
Die komen ook op mijn wens-lees-lijstje. 


En over dit boek hoorde ik in DWDD in een interview met Rutger Bregman. Ik ben er heel nieuwsgierig naar geworden.

Ik ken Rutger Bregman als groot ijveraar voor het basisinkomen. maar hij heeft nu als historicus op allerlei manieren onderzocht hoe het aannemelijker is om te denken dat de mens van nature goed is in plaats van de meer geldende gedachte dat de mens juist van nature slecht zou zijn.

Als we onze gedachtegang kunnen wijzigen zou de wereld er heel anders uit kunnen gaan zien. Minder gebaseerd op wantrouwen en controle, maar juist meer op ontspanning, samenwerking en vertrouwen.

Hoe fijn zou dat zijn?




Ik verwacht de komende maanden veel tijd te hebben om te lezen 
en dan lijken me fijne inspirerende boeken heel welkom. 

Iemand nog tips?



4 opmerkingen:

  1. Ik wilde eigenlijk geen lijst meer. Maar ik ben toch weer opnieuw begonnen. Stefan Hertmans en Ida Simons heb ik gelezen. Allebei erg goed. Je andere tips ken ik niet, dus die gaan op mijn lijst die alweer langer en langer wordt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het Zoutpad vond ik ZOOO mooi! In een paar dagen uitgelezen (zo'n weekend dat je dan blijft lezen, en alle andere dingen laat liggen.) Oorlog en terpentijn is ook goed. Als je iets ontspannends zoekt: ik ben dol op Alexander McCall Smith - écht lectuur voor middelbare dames!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een keukenmeidenroman van Kathryn Stockett.

    Geniet ervan,
    Suzan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Steeds leuker van Jelle Hermus.
    De dingen die je alleen ziet als je er tijd voor neemt van Haemin Sunim. Dit is geen leesboek, wel om op te pakken wanneer je behoefte hebt aan rust. Mooie illustraties, wijsheden en overdenkingen,staan erin, fijn voor op het nachtkastje.
    Het Zoutpad wil ik ook nog gaan lezen,lijkt mij een heel interessant, mooi boek.
    Groetjes, Wietske

    BeantwoordenVerwijderen