We maken de foto's zónder mijn hoofd!


Pas kreeg ik een mooie reactie op mijn blog : Nooit meer 'niks om aan te trekken' waarin ik een mooie papieren paspop liet zien die veel meisjes vroeger met allerlei leuke kledingstukken konden aankleden. Ik eindigde met het vage idee om mijn eigen garderobe op zo'n zelfde manier een keer te gaan vastleggen.

Laat er nou iemand zijn die dat zelf al jaren doet. 

Mirjam, van zijvandateiland.blogspot.com schrijft: Op jouw blog, die ik vrijwel dagelijks even bezoek, las ik je bericht over de aankleedpop. Echt leuk!! Je sluit je blog of met een idee om zoiets ook met je eigen garderobe te doen. Ik deed dat 'regelmatig' (lees eens per 1 - 1,5 jaar) met al mijn kleding, samen met een eerlijke vriendin.

Allereerst heb je een middag tijd nodig, en een camera. Alle kleding wordt aan gedaan. Als het niet meer mooi / fijn zit, gaat het op een aparte stapel. Daarbij is je vriendin een goede raadgever, want zelf zie je niet alles, omdat je door een andere 'bril' naar jezelf kijkt.

Van alle kledingstukken worden combinaties gemaakt en die worden even aan gedaan. De vriendin maakt foto's van elke leuke combi die je aan hebt. Samen met schoenen, shawl, ketting, tas en /of riem.
Deze foto's zijn niet van Mirjam maar dienen als voorbeeld.

Ik heb de voorkeur om de foto's zónder mijn hoofd te laten maken, omdat dat na een paar 'pasrondes' er nogal rommelig uit ziet. Zijn er geen combi's meer te maken en heeft de vriendin ook geen leuke opties meer, gaat alles wat je goed kan combineren met elkaar, weer in de kast. De rest gaat in een box en uit het zicht. Daar moet een andere bestemming voor gezocht worden. En ik ben er streng in. Niet meer in gaan spitten. Weggeven of wegbrengen.

Ik doe zo'n sessie ook alleen als mijn hoofd ernaar staat, want het vergt energie en motivatie. Je bent namelijk wel 'even' bezig om alles optimaal bij- en met elkaar te combineren.

Wat er ná zo'n sessie ook altijd ontstaat is een lijstje met wat mist om het af te maken. Of wat er vervangen / gerepareerd moet worden. En dat 'moet' ik dan van mijzelf binnen twee maanden gedaan hebben, anders verslonst het en komt er niets van terecht.

Nog een ander punt: je leert welke kleuren en modellen bij je passen en ik ga daardoor gerichter kleding kopen. Voor mij persoonlijk zijn impulsaankopen echt verminderd omdat ik in mijn hoofd aan het combineren ben. En bedenk: 'waar past het allemaal (nog meer) bij?' Zo kom je beter bij je eigen stijl en flatterende kleuren.

Alle foto's gaan op de computer en worden uitgeprint op briefkaart formaat. Ik doe ze in een fotomapje, wat op een plank in mijn kledingkast ligt. Zo kan ik bladeren en uitzoeken wat mijn outfit voor de dag er na wordt, in plaats van mijn hele kledingkast overhoop te halen.

Mirjam www.bazart.es

Naschrift van Jacquelien: Ik kan me goed voorstellen dat je de foto's zonder jouw hoofd fotografeert, want dat zou mijzelf ook enorm afleiden. Zo kijk je puur naar de kleding in combinatie met toebehoren en accessoires zoals sieraden. Leuk, ik ga het ook eens proberen!


3 opmerkingen:

  1. Tja, ik heb gewoon een vrij kleine kledingkast, dat maakt zoeken gemakkelijk. Twee keer per jaar sorteer ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas is de blog van Mirjam alleen voor genodigden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://zijvandateiland.blogspot.com13 september 2024 om 09:04

      Hoi Lot, dat bleek een "administratief" foutje. Inmiddels is de blog gewoon voor iedereen te lezen hoor! Ga daarvoor naar: https://zijvandateiland.blogspot.com

      Verwijderen