Wat doen we met de zolder?

 


Ernst Thoms
'Attic'
1926

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Een bijna 100-jarige zolder.

Het intrigeert me waarom de schilder
zo'n ruimte als onderwerp voor
zijn schilderij heeft gekozen.
Maar ik ben er blij mee dat hij het
gedaan heeft, het geeft zo'n mooi beeld
van iets heel alledaags en 'gewoons'.

Het is vast en zeker een zolder
van een ruim en degelijk huis.
Hij heeft een mooie houten vloer,
en drie verschillende ramen, zowel
in de muren als ook in het dak.
De ramen staan open,
voor de frisse lucht.

De zolder is niet geisoleerd,
zoals we tegenwoordig veel doen.
We kijken hier rechtstreeks tegen
de kale panlatten en dakpannen aan.

Dat is eigenlijk ook niet erg, want de zolder
wordt enkel en alleen als opslag gebruikt
En daar is hij ook nog niet vol mee.
Ik zie wat drooglijnen voor de was,
wat (lege of volle) wijnflessen
en het wiel van een fiets?

En een stoel die eigenlijk alleen
als functie heeft dat je niet zo makkelijk
het trapgat in valt, want naast het luik
is er helemaal geen balustrade,

Het lijkt me rijkdom om
zoveel 'over' ruimte te hebben.
Tegelijk zie ik mogelijkheden om
er fijne woonruimte van te maken.

Ik ben benieuwd wat er sinds 1926
met deze zolder gebeurd is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten