Droomt ze weg over een affaire?


Norman Rockwell
'Breakfast table'
1930

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Een karikatuur van een ontbijt in 1930
Volgens mij gaat geen vrouw dit accepteren.
Zijn kop koffie een beetje vooruit schuiven
om over zijn pak te morsen moet genoeg
zijn om hem weer even bij de les te houden.
Of hem laten schrikken door naar een vlieg
te slaan die zogenaamd op zijn krant zit....

Of ze moet innerlijk allang afscheid hebben
genomen van haar onhebbelijke echtgenoot en
droomt ze nu bij haar kopje koffie weg over een affaire
met de buurman, de accountant of haar melkboer.

Verder vind ik de tafel voor het ontbijt wel heel klein,
en zie ik behalve de koffie praktisch geen ontbijt staan.

Er is ook iets wat ik niet thuis kan brengen:
Er hangt een kettinkje met een rond
iets? aan iets wat op de tafel ligt.
Of misschien aan de koffiepot?
Een gewichtje aan een schaar?
Een klokje voor in de borstzak?

Meneer zijn tas en hoed liggen klaar
om mee te nemen naar kantoor.
Misschien is hij daar gelukkiger dan thuis?


5 opmerkingen:

  1. Ze zitten nog wel.knie aan knie maar zij kan niet eens haar voeten fatsoenlijk kwijt. Wat waren de kranten toch ook onhandig groot in die jaren. In de moderne versie zouden beiden met mobieltje aan tafel zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige illustrator Norman Rockwell!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie plaat heb je weer uitgezocht, met een (niet zo mooi) verhaal erbij!
    Ik zou deze man echt niet bj me aan tafel willen hebben! Hij heeft geen enkele aandacht voor haar, en laat haar nauwelijks ruimte om te zitten.... DAt "ding" wat van de tafel afhangt viel me ook op. Iemand een suggestie van wat het zou kunnen zijn??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geloof niet dat Norman Rockwell zelf een echtgenoot was waar je als jong meisje van droomt. Wel eens een docu gezien waarin hij niet bepaald als een liefhebbende man geportretteerd werd.

    BeantwoordenVerwijderen