Elegant en smaakvol

 

Egishe Tadevosyan
The Balcony
1933

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Een schilder uit Armenie, geboren in 1870.
Hij maakte dit prachtige schilderij in 1933.
1933 is het geboortejaar van mijn moeder,
die dit jaar 90 jaar zou zijn geworden;
Deze Egishe was toen al 63 jaar,
(net zo oud als ik nu nog ben....)

Waarom noem ik al deze jaartallen?
Om aan te geven hoe lang geleden dat was,
en hoe tijdloos dit schilderij eigenlijk is.

We zien de vrouw des huizes die
- met een vaas bloemen in haar handen -
op weg is naar het balkon om ze daar te zetten.
Het huis doet aan als een ruime stadsvilla.
Er is een mooie, klassieke houten balustrade,
met daarboven een fraai uitzicht over groen.
Een vogeltje bij een voederhuisje aan de pilaar.
Het lijkt of de vrouw in een gang even stilstaat
en geniet van de rustige, stille sfeer.

De vrouw is volgens mij een jaar of vijftig.
Ze doet me denken aan Grace Kelly
dat komt vast door haar opgestoken haar.
Ze draagt een blauwe rok met een vestje
over een blouse met een mooi wit kraagje.

Elegant en smaakvol.
Ik kan me voorstellen dat haar huis dat ook is.

PS Ik vraag me ook altijd af bij mensen die je
uit die tijd ziet hoe ze de oorlog zijn doorgekomen.
Dat komt vast door de boeken van Carmen Korn.


1 opmerking:

  1. Weer zo'n prachtig en sfeervol schilderij. Je doet me er elke week weer een plezier mee.

    BeantwoordenVerwijderen