Bijna een foto

 


Lars van Wieren
'Kitchen window'
2022

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Een akelig precies werk.
Zo levensecht, bijna een foto.
Een hoekje van de keuken;
de zon schijnt door de luxaflex.
Niet perse een opgeruimde keuken,
meer een keuken zoals je die
op elk moment overal kunt tegenkomen.
Met de broodtrommel, het koffiezetapparaat,
de melkstomer, een schaaltje met uien of appels.
Er staat een appeltaartje klaar uit de winkel,
met op de doos een nieuw doosje bakpapier.
Op het hoekje van het aanrecht een kruik,
met een dop er naast en een pannendeksel.
Een krant ligt op de broodtrommel,
drie plantjes staan in de vensterbank.
Naast de gootsteen een bakje met
sponsjes, zeep en afwasmiddel. Denk ik.
Naast de bovenkastjes richting het raam
een open hoekkastje, met prullen.
Stomme kastjes vind ik dat altijd.
Bedoeld voor leuke dingen ter decoratie,
maar meestal komt er van alles in terecht
dat eigenlijk helemaal niet leuk is om te zien.
Ik denk dat de krant er ligt vanwege een recept
of vanwege een nog niet opgeloste sudoku.
En het taartje is voor de visite straks.
Als ze in de tuin gaan zitten,
want het is mooi weer.


1 opmerking:

  1. Jouw schilderij analyse is weer helemaal raak. En ik heb ook een hekel aan die open hoekkastjes!

    BeantwoordenVerwijderen