Ik zie vooral valpartijen voor me

 


David Schab

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

We zien hier een 'buiten' met
een oplopend straatje van keitjes
waar het toch gelukt lijkt te zijn om
tafeltjes en stoeltjes stabiel neer te zetten,
waar zelfs de koffie al klaar staat,
die er niet af lijkt te vallen.

Persoonlijk zie ik vooral valpartijen voor me
op die ongelijke keitjes schuin naar boven en beneden.

Maar, het ziet er heel gezellig uit.
Er staan grote bomen en planten in potten.
Er hangen zelfs schilderijtjes aan de buitenmuur.
Vrolijke kleuren, stoelen met biezen zittingen.
Het lijkt ergens in een zuidelijk, warm land,
de muren zijn wit gepleisterd.

Ik zie iets onduidelijks rozigs tussen
het eerste stoeltje en het tafeltje tegen de muur.
Ik weet niet wat het is, misschien
een vestje dat van de stoel gewapperd is?

Ik denk dat de mensen zo meteen naar buiten komen
om hun koffietje te drinken en hun krantje te lezen.
En om naar de lucht te kijken of er al een wolkje komt,
en om lekkere plannetjes te maken voor het avondeten.



2 opmerkingen:

  1. Kan het geen kussentjes zijn oor op de stoel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heerlijk vrolijk straatje, ik wil wel op zo'n geel stoeltje zitten maar niet al te lang. Na de koffie ga ik de plantjes water geven.

    BeantwoordenVerwijderen