Een weekje Amsterdam

 

We hebben een fijne week in Amsterdam meegemaakt. Natuurlijk ben ik vergeten om overal foto's van te maken. Een paar highlights: De voorstelling 'Kings of war' van ITA in de Stadsschouwburg. Wat een mooi gebouw is dat toch. Al was het niet in de grote zaal en moesten we zes trappen op om in een grote zaal boven naar deze voorstelling te kijken. Prachtig. Het was wel een lange zit. Het duurde vier en een half uur. Maar wat geweldig! Vooral Hans Kesting speelde de sterren van de hemel. 


Op Koningsdag kwamen voor het huis waar we verbleven op de gracht allerlei bootjes voorbij met feestende mensen erop in het oranje. Sommige luid zingend en met een flinke slok op. Toen we een eindje om liepen zagen we om de hoek nog veel meer bootjes op de Amstel. Wij vonden het een wonder dat er geen ongelukken gebeurden of mensen overboord kieperden.  
 
Leuk om even te zien, maar verder zijn die 
grote groepen mensen en alle drukte niet aan ons besteed.

We zagen wel dat er overal in de binnenstad bakken met tulpen waren neergezet.


De drukte in de stad voelden we ook op de dag waarop we op de nostalgische toer waren en we het oude studentenhuis aan de Prinsengracht opzochten waar ik een jaar woonde toen ik 22 jaar was en stage liep, onder andere bij Benno Premsela en VT-wonen . 
Wat enorm veel toeristen daar op de grachten!!! 
Het studentenhuis is vlakbij het Anne Frank huis, dus daar kwam de drukte misschien ook door, dachten we, maar later zagen we dat het overal in de stad vergeven is van de toeristen. 

We gingen lunchen in cafe de Prins, tegenover mijn oude studentenhuis
waar we toen werkelijk kind aan huis waren. 
Dat was 42 jaar geleden en alles was nog precies hetzelfde.  

Deze kunst hing aan de muur.
Ook een manier om verf op een schilderij aan te brengen. 

We bezochten ook de plek aan het Singel waar ik na mijn studie woonde.
We woonden toen gelegaliseerd gekraakt in een paar oude pakhuizen. 
In die tijd werd het aangekocht door woningbouwvereniging Het Oosten
en is het omgebouwd tot HAT eenheden in de sociale huursector.
Er woonden daar nog steeds mensen die ik kende uit 'mijn' tijd. 
We belden aan bij Stefan die mij na 36 jaar meteen herkende. 
Waarschijnlijk aan mijn stem, die verandert niet zo snel.
Maar ik voelde me zeer vereerd.
We hebben herinneringen opgehaald en 
bijgepraat over wie er nog woonden 
en waar de rest gebleven was.

Op de terugweg liepen we binnen bij de boekwinkel op het Spui
om een kraamcadeautje te kopen want de volgende dag
gingen we op bezoek bij een dochter van een vriendin en
een vriendin van onze dochter, die een tweeling heeft gekregen.
Zo schattig, we hebben er van genoten om ze zo gelukkig te zien.

Zaterdag kwamen mijn zwager en schoonzusjes lunchen.
Zo leuk om elkaar weer eens allemaal tegelijk te zien.
Zonder (klein)kinderen en zonder oma.
Fijn om even bij te praten en te overleggen.
Mijn zwager was blij, hij is acteur en 
speelde voor het eerst mee in een musical en
was nu gelijk genomineerd voor een musical award:
Beste mannelijke bijrol in een grote productie.
 We overlegden samen over een pak of een smoking,
met of zonder strik en/of sneakers voor de gala uitreiking.
Natuurlijk weer vergeten om een foto te maken!!

We zijn naar de film geweest in Tuschinski.
Wat een feest is dat toch!

Zo'n mooi gebouw, die hal, dat tapijt, de lampen.

Het was een mooie, lieve film.

We zaten in zaal 5, strakker , maar ook mooi en heel comfortabel.
We zaten naast twee Amsterdamse oude dames waarvan 
eentje zei: 'Zulke fijne stoelen heb ik thuis niet.
Heerlijk, ik mis alleen mijn kat op schoot'.

Alles is er mooi!
Ook de toiletten aan die kant.


We hebben het Holocaust Namenmonument bekeken, 
dat was vlakbij en echt heel indrukwekkend.

Wim is nog naar verschillende musea geweest, 
maar ik hield het wel voor gezien.
Al die prikkels van die grote stad.
Heb wel heerlijke boeken 
gelezen van David Nicholls:
Echte aanraders, 
mooie verhalen, geestig geschreven.
Heb ik echt van genoten, 
in de erker van ons appartement,
uitkijkend over de gracht.

Al met al, fijn om weer eens in Amsterdam te zijn,
vooral voor de plekken en de mensen die ik er al ken.
Niet voor de stad van nu met alle toeristen
en met de voertaal die overal Engels is.

Ook fijn om dan weer thuis te komen 
in de provincie in het rustige Zutphen.

PS We reisden met de trein, wat is het toch 
allemaal keurig voor elkaar hier in ons land. 
Schone rustige treinen, overal uitleg.
Nette perrons en stationshallen.
Nederland is mooi aangeharkt... 


1 opmerking:

  1. Wat hebben jullie een leuke "vakantie" in Amsterdam gehad. Veel herinneringen opgehaald en genoten van wat de stad biedt. Drukte en nog meer. Nu weer lekker thuis in Zutphen. Groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen