Mijn oom Joop




Vandaag was de uitvaart van mijn oom Joop.
De rouwkaart die we kregen had aan de voorkant 
een schildering die hij zelf had gemaakt en binnenin 
een tekst die door mijn tante Catrien was gecalligrafeerd.
Zo mooi krijg je het natuurlijk nergens.

Die afscheidsdienst was ook heel erg mooi.
Zijn broer Jan sprak:
'Over de doden niets dan goeds. Dat is zo'n cliche.
Maar ook als ik heel erg mijn best doe kan ik 
echt niets bedenken dat niet goed was aan Joop.'
En dat konden we allemaal beamen. 
Mijn oom Joop was een heel goedmoedige, 
behulpzame, kunstzinnige en vriendelijke man.
Hij droeg zijn vrouw, mijn tante, Catrien 
met wie hij 63 jaar getrouwd was op handen, 
en was een fijne vader en superopa.

Mijn tante Catrien heeft nog twee zusjes, 
ook hele leuke tantes van mij: Joke en Ruth.
Ze hadden als drie zussen regelmatig een zussendag.
En als de mannen erbij waren werd dat een zessendag.
Maar nu is Joop de eerste van de zes die weg is gevallen.
Hij is 90 jaar geworden, we mogen niet klagen. 

Er werden prachtige dingen gezegd over hun vader 
door de kinderen van Joop en Catrien.
Als laatste dit gedicht:

Vaders sterven niet
ze glijden hooguit naar de overkant
ze leven verder in wie blijft
in woorden in gedachten
in liefde en in tederheid

Vaders sterven niet
ze blijven altijd in de buurt
je ziet ze in de spiegel
in een stukje van jezelf
je voelt hen in de pracht die leven heet

Vaders sterven niet
ze worden bewaarders van de tijd

Ik was niet echt verdrietig, maar kon niet stoppen met huilen.
Zulke mooie muziek en mooie foto's en zoveel liefde.

Onderweg naar de uitvaart zagen we twee regenbogen.
Dat vonden we wel passend bij het afscheid.

Mijn broer, zus en ik brachten een schaal met cyclamen mee;
onze oom hield heel veel van bloemen.

Hier 'een echte Joop' bij ons aan de muur:
Het roodborstje...

De laatste keer dat mijn oom en tante 
bij ons op bezoek waren.

En een high tea bij mijn broer in de tuin.
Met een heel stel Koopmannen bij elkaar.
Een selfieproost!

De drie zussen met hun mannen.

Dag Joop!


5 opmerkingen:

  1. Mooie column over oom Joop, gecondoleerd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gecondoleerd en veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gecondoleerd. Wat een gemis moet dat zijn. Koester de mooie herinneringen. Groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gecondoleerd, en wat fijn dat hij jouw Oom is geweest. En een prachtige kaart. Groeten en sterkte Petra

    BeantwoordenVerwijderen