Klinken op alles wat er was



Egor Zaitsev
'Christmas tree'
1996

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Een aandoenlijke schildering van een oudere mevrouw
die haar kerstspullen tevoorschijn heeft gehaald
en nu verdiept is in gelukkige herinneringen.
Misschien is het helemaal niet zo,
en staat haar man koffie gewoon te zetten,
maar het voelt een beetje als een dame alleen.

Boven de bank hangen foto's die herinneren aan
een leven met trouwerij, kinderen en kleinkinderen.
Waarschijnlijk horen de kerstversieringen in de doos
al jaren en jaren bij deze mevrouw en haar familie.

Hopelijk is de boom straks mooi versierd
met lichtjes en chocolade kerstkransjes.
En komt er met Kerst lief bezoek om mee te klinken
op alles wat was en al het mooie dat nog gaat komen.

PS
Iemand reageerde op mijn woorden
met de opmerking dat zij een vrouw zag die
- single - heel goed voor zichzelf zorgt
en het gewoon gezellig maakt.
Zo kun je het ook ervaren.
Net zo goed!


2 opmerkingen:

  1. Wat een lief en aandoenlijk schilderij. Jouw tekst klopt altijd met wat ik zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi en lief schilderij! Ik zie vooral een oudere mevrouw, die het voor zichzelf goed en mooi maakt! De partner etc. zag ik in eerste instantie helemaal niet, maar wel hoe ze met aandacht zelf de "slingers" ophangt. En misschien is ze wel "gewoon" (net als ik) alleen met kerst, maar ze weet er iets van te maken. (Hoe je dus kijkt vanuit je eigen perspectief....)

    BeantwoordenVerwijderen