Een winters straatje




Jo Grundy

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Een illustratie van een winters tafereel
van een straatje waar een vrouw haar hondje uitlaat
en tegelijk haar kerstwensen op de bus gaat doen.

Het leuke van het rijtje huizen is - vind ik -
dat elk huis een eigen kleur heeft,
dat elk huis een andere voordeur heeft
- met een eigen bovenlicht of een dakje -
en dat ook elk huis op zichzelf ook
een eigen soort kerstversiering heeft.
Net even een andere krans aan de deur,
een kerstboompje of twee potplanten.

Ik vind het altijd heel fijn om te zien hoe iedereen
zijn eigen stempel zet op zijn eigen woonomgeving.
Zodat je kan zeggen:
'Wij wonen bij de blauwe deur' of
'we hebben een lichtgroen huisje' of
'Er staan rode geraniums in de vensterbank'.

Het ziet er in ieder geval gezellig uit.
Buiten is het koud, het sneeuwt.
Binnen wordt de adventstijd gevierd.
Lekker met de haard aan en
en een glaasje Gluhwijn.

PS Weet iemand wat die bruine vlekken zijn
in de lucht naast de schoorsteen?


7 opmerkingen:

  1. Misschien de uiteinden van het touw waarmee het tafereel is opgehangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo te zien is het op een plaat van leisteen geschilderd en de bruine vlekken zijn het touw waarmee het schilderij is opgehangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie er een gezicht in. Ien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook aan geknoopt touw. Wel een beetje zonde eigenlijk, het schilderijtje is heel.lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. maak jij een grapje?zoals iedereen denk ik een touwtje met 2 knoopjes.Zelf zou ik de knoopjes aan de achterkant verstopt hebben,maar wie ben ik.Goede gezegende dagen.

    BeantwoordenVerwijderen