Songfestivalfeestje!


Gisteren zat ik voor de tv voor het Maxima interview
en aansluitend de Songfestival vooruitblikken.

Ik vind dat zo leuk, zo'n evenement in ons eigen Rotterdam.
En dan vind ik werkelijk alles leuk om naar te kijken:

ons land dat toch even een plekje in het wereldnieuws heeft,
het positieve dat dit verbindende festival bijdraagt aan Europa, 
burgemeester Aboutaleb die zo enthousiast is over zijn stad,
alle oud deelnemers en de oud-inzendingen die we steeds horen,
en natuurlijk alle gedoe en achterklap rond het festival zelf,
de delegaties, de deelnemers, de kleding, de liedjes enzovoort.

En ik vond het ook altijd al superleuk, om naar te kijken 
ook al werd het niet in Nederland georganiseerd.

Wij hadden in thuis ook vaak een Songfestivalfeestje.
Helaas heb ik van al die feestjes geen foto's gemaakt,
alleen van deze toen Anouk voor ons land mee deed.

En als ik het nu weer zie, dan denk ik toch:
Kon het maar weer, met zijn allen bij elkaar...




De ingredienten van zo'n Songfestivalfeestje waren:
mensen die het leuk vonden om het spektakel te bewonderen,
een invullijst om punten te geven voor allerhande onderdelen:
lied, zang, kleding, dans, en iets als 'kippenvel-' en 'stuntwaarde'.
Vroeger gaven we ook nog punten voor de dirigent, 
maar die is in de loop van de tijd afgeschaft. 
Alle meegebrachte Europese hapjes en drankjes,
en belangrijk: we zetten geld in op de winnaar.
Vijf euro, dat maakte toch extra spannend.

En dan kwam na al die liedjes de puntentelling.
Eigenlijk was die puntentelling leuker dan al het andere.
Vooral als jouw voorspelde winnaar punten kreeg, 
dan moest je wel gillen of joelen.
Of, bij een gelegenheid waar we meer ruimte hadden:
een rondje rond de tafel lopen...

Enfin, zo'n feestje zit er nu nog niet in.
Jammer, dat de Coronaregels dat nog niet toestaan.
Maar we kunnen in ieder geval kijken.
Ik ben natuurlijk benieuwd hoe 
onze Chantal, Edsilia, Jan en Nikkie
het er van af brengen.
En hoe ze er uit zien.
Of er dingen mis gaan, 
want dat hoort er natuurlijk bij.

Mijn broer (ook een liefhebber) en ik 
willen zaterdagavond samen gaan 
appen en commentaar leveren,
en een winnaar voorspellen natuurlijk.

Wie ook fan is en dat leuk vindt, 
mag bij ons in de app groep, 
gewoon even mailen dan voeg ik je toe.
Vanavond de eerste halve finale.
Ik heb er nu al zin in!
Fijne avond allemaal!


1 opmerking:

  1. Oh wat een leuke traditie er om heen hebben jullie zeg, van die invullijst!! Lijkt me echt erg leuk en een heerlijke sfeer geven! Ik vond het eerder ook wel leuk om te volgen, maar in ons gezin geen enthousiastelingen verder, dus ik volg het nu vanaf de zijlijn een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen