Milieuvriendelijke verzorgingsproducten zelf maken!



Soms sta ik in de supermarkt voor al die schappen vol met toiletartikelen en schoonmaak producten waarvan zowel de inhoud als de plastic verpakkingen allemaal in ons milieu terechtkomen. Daar kan ik dan gewoon pijn in mijn buik van krijgen. Daar wil ik niet langer zomaar aan meewerken. Maar wat dan? 

Afgelopen vrijdag was ik in Bleskensgraaf om een workshop te volgen bij Teunie Luijk van het blog: 'Eenvoudig leven'

Het was een workshop waarbij we producten leerden maken voor de persoonlijke verzorging.

Teunie deed dat op een ontspannen en vrolijke manier, waardoor ik helemaal werd aangestoken.  

Hier links zie je de potjes waarin we onze zelfgemaakte producten meekregen: tandpasta, deodorant en een basiszalf.

Het maken zelf is helemaal niet moeilijk, en je gebruikt louter natuurlijke ingrediënten, die het milieu niet belasten. Zo maak ik nu in een paar minuten tandpasta die in het herbruikbare glazen potje kan. Zo hoef ik dus geen lege plastic tubes weg te gooien. 

Ik weet niet of mijn man er aan kan wennen, hij gebruikt tandpasta voor gevoelige tanden, maar al zou hij het maar de helft van de tijd doen, dan is het al winst.

De deodorant kun je gebruiken in combinatie met een aluinstick. Ouderwets klinkt dat aluin, maar dat is ook een milieuvriendelijk product dat je bij Teunie in haar webshop kunt kopen.
Je schijnt er heel lang mee te doen. De deodorant zelf maken is heel goedkoop, je kunt zelf varieren met de druppels etherische olie die je toevoegt en je hoeft geen nare spuitbussen aan te schaffen en weg te gooien. Ik ben het nu aan het uitproberen.   

De basiszalf voelt heel fijn, vooral voor ruwe plekjes en als voedende nachtcreme. Voor overdag gebruik ik op mijn gezicht graag iets met een zonnebrandfactor er in, maar voor een dagje binnen of geen zon is het natuurlijk prima te gebruiken, Het voelt in ieder geval heel fijn op de huid. 

Ik vertelde Teunie ook over de shampoo bars die ik onlangs van een bloglezeres had gekregen en waar ik nu nog niet zo goed aan kon wennen. Het schuimt niet lekker en dat mis ik toch. Een vriendin had me ook al verteld dat het wennen bij haar drie maanden duurde, maar dat ze nu niets anders meer wilde gebruiken. Datzelfde hoorde ik nu terug van Teunie en wat andere deelnemers aan de workshop: Naspoelen met 1/3 appelazijn op water helpt daarbij ook. Ik moet daar nog even moed voor verzamelen, ik heb altijd nog veel last van haaruitval, en dan die azijn?

Afijn, alle beetjes helpen, en het voelt goed om me hier in te verdiepen.

Als toetje deed Teunie nog even voor hoe je voor bijna geen geld zelf wasmiddel kunt maken.
Dat ga ik binnenkort nu zelf ook proberen. Maar eerst op zoek naar een emmer met een deksel waar ik die in kan maken en bewaren. Je maakt het namelijk met 5 liter water, en dat is een flinke emmer vol. Daar kun je dan trouwens 25 keer mee wassen, dat is voor mij minstens drie maanden. Wel even zoeken waar ik zo'n emmer dan veilig neer kan zetten in mijn kleine berging, waar ook de wasmachine staat. Ik houd jullie op de hoogte!

Kortom, een stapje gezet in voor mij een goede richting. Wat meer bewustwording en uitproberen wat voor mij fijn werkt. Als iedereen dat doet komen we samen weer een stukje verder. 


10 opmerkingen:

  1. oh wat leuk.....eigenlijk ben ik stiekem een beetje jaloers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, Lut en luc,
      Waarom? Jij kunt dit toch ook gaan doen / uitproberen ?
      fijne dag, Jacquelien

      Verwijderen
  2. Zou wel willen, maar ik denk niet dat mijn man akkoord ga dat ik meer dan 1000 km rij (vanuit Frankrijk) om een work-shop te volgen, probeer het dus allemaal maar een beetje op mezelf grt Lut

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://www.eenvoudiglevenshop.nl/a-46339464/savon-de-marseille/savon-de-marseille-zeepvlokken-maak-zelf-wasmiddel-en-allesreiniger/#description

      Verwijderen
    2. iets te vlug gejubeld, want mijn pc krijgt de pagina niet gevonden :ç

      Verwijderen
  3. Hoi, als je de link even kopieert in de zoekbalk, dan moet hij gewoon opkomen. Bij mij tenminste wel. Succes, Jacquelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het handhaven van een duurzaam leven is erg belangrijk, vooral in deze tijd van opkomende klimaatverandering, aangezien steeds meer mensen besluiten om over te schakelen naar een gezondere levensstijl door duurzame en milieuvriendelijke opties te gebruiken. Wij bij Dzukou promoten en accepteren het idee van duurzaam leven door onze klanten de meest hoogwaardige milieuvriendelijke en duurzame producten te bieden. Van goederen voor dagelijkse behoeften tot dingen zoals producten gemaakt van bamboe, hout en andere milieuvriendelijke producten.

    BeantwoordenVerwijderen