Veertig briefjes van 50!!



Toen ik een jaar of 16 was heb ik ooit 
een briefje van 25 gulden in een blikje 
gestopt om het ergens voor opzij te leggen. 
Om het vervolgens compleet te vergeten. 

Toen ik maanden later dat blikje opende was
ik zelf compleet verrast met diezelfde 25 gulden; 
Een typisch gevalletje van sigaar uit eigen doos, 
maar dan in een hele puur positieve betekenis.
Ik kan me nu nog herinneren hoe blij ik er mee was.  

Vandaag vroeg ik Wim om wat op te ruimen.
 Hij is namelijk iemand die spullen die hij 
nog uit wil zoeken in een doos stopt 
en die ergens op de kast neerzet, 
waar die mij heel irritant aankijkt.

Zogezegd zo gedaan.
Er kwamen verpakkingen van apparatuur 
tevoorschijn en allerlei kabeltjes van de pc en zo.
En een enveloppe, waar hij dacht diverse 
aanschafbonnen in te hebben bewaard.

Ik zat net achter de naaimachine om 
de witte uniformbroeken voor Wim zijn
werk van een keurige zoom te voorzien, 
want de rafels hingen er bijkans bij. 

En ik zag Wim de enveloppe open maken:
'He? Hier zit allemaal geld in!'
Hij gaf het aan mij!
En jawel hoor: 
Veertig briefjes van 50!!

Ik sta niet vaak met mijn mond vol tanden, 
maar nu was ik echt stomverbaasd.
Hoe konden we dat nu zijn vergeten?
Zo'n boel geld!!!

Achteraf hebben we het kunnen reconstrueren:
We hebben het geld cadeau gekregen.
Al minstens een jaar of twee, drie geleden.
En wij wilden het gebruiken voor extraatjes 
zoals uit eten, naar de film en theater, 
koffie met taart op een terrasje.
Iets wat we heus wel eens doen, 
maar waar we toch een budget voor
hebben dat ook wel eens op kan raken.

Ik ben altijd zo precies en zuinig met geld, 
en ik houd alles altijd keurig bij in mijn schema.
We hebben het expres - denk ik - buiten onze 
'normale' boekhouding gehouden, waardoor
ik er niet meer aan herinnerd werd.
Het geld hebben we in een van Wim 
zijn dozen gestopt toen we zelf
op vakantie gingen en het niet 
mee wilden nemen of kwijtraken.
Maar dan nog, eigenlijk snap ik echt 
niet hoe ik dat bedrag kan zijn vergeten.

Maar ja, wie wat bewaart die heeft wat: 
Nu hebben we ineens een ruime pot 
voor overnachtingen en uit-etentjes
voor onze fiets-vakantie-tjes die 
we van plan zijn gaan maken.

Wat een feest!!!

2 opmerkingen:

  1. Dat is echt bijzonder.
    Bij mij is eens ingebroken en tas meegenomen. Het papier en muntgeld uit portemenee was weg maar pasjes zaten er nog in. En achterin een ander mapje zat een briefje van 50 voor noodgevallen onderweg en dat zat er ook nog in. De tas was in een dichtbij gelegen parkje achtergelaten en gelukkig naar de politie gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen