Als je helemaal vrij was om te kiezen?



Als je nu helemaal vrij was om te kiezen,
waar zou je dan het liefste wonen?
Qua woonomgeving dan?



Ik zou zelf niet op een berg / heuvel willen wonen.
ik zie mezelf al de hele tijd naar beneden 
kukelen in van die steile straatjes.
Alhoewel dit er wel idyllisch uitziet, 
maar dan misschien meer voor een vakantie.

Het afgesloten dorpje binnen de stadsmuren
zou ik te weinig levendig vinden;
ik zou de bioscoop en het theater missen.

Het complex met de ovale vormen 
met ieder voor zich een eigen woonerf,
   zou ik voor mijzelf te afgesloten vinden. 
Misschien wel een leuk decor voor 
een speelfilm of een roman met gedoe en 
spannende en geheimzinnige ontmoetingen...

De plattegrondstructuur van Barcelona
vind ik wel aantrekkelijk, met al die binnenhoven.
En natuurlijk met het strand om de hoek...

Maar Amsterdam wint het natuurlijk met de grachten
en de oude panden en geschiedenis.

Het is dat het er zo druk en onbetaalbaar 
is geworden tegenwoordig, maar anders 
hadden we er best een 'pied a terre' 
willen hebben zoals we vroeger 
altijd al voor ons zagen:

Met een vriendengroep de kosten delen 
en een week(end) in de maand 
     alle cultuur bijtanken in de grote stad. 

Maar vooralsnog ben
ik supertevreden met een stadsflatje
    in een kleine, oude stad als Zutphen.   


8 opmerkingen:

  1. Waar ik nu woon: buiten de bebouwde kom, maar niet te ver weg van voorzieningen. Heerlijk rustig, en in een huis dat als een thuis voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mij heerlijk lijkt, is wonen op een hofje. Met alleen 60 plussers, zodat je je ook iets voor elkaar kunt beteken. Maar ook ik voel me bevoorrecht met mijn woning. Rustige wijk, en toch vlakbij de binnenstad van Amersfoort. Musea ,bossen ,de bieb, de polder ,theater allemaal op korte afstand.. Groetjes van Brigit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben geboren op de hoek van een gracht met uitzicht op een andere gracht en in de verte het Rijksmuseum in Amsterdam en er 16 jaar gewoond. Maar als je klein bent heb je geen idee hoe bijzonder dat is.
    De andere 4 huizen wel altijd vrij vrij uitzicht gehad en nu zelfs voor en achter land en aan een doodlopende weg

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bretagne, Concarneau of zo? Ergens met uitzicht op de zee. Nog even doorsparen of de loterij winnen.... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waar zijn deze woonwijken? In welk land?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amsterdam, Denemarken, dacht ik, Toscane, onbekend, lijkt me Italie of Griekenland, en Barcelona, Jacquelien

      Verwijderen
  6. Ik zag jullie naamplaatje ineens toen ik van de Techniekfabriek naar het station liep, na koorrepetitie. Ben nog altijd blij met jouw advies over de slaapkamer (Marlies)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlies, leuk dat je reageert. Je moet me wel even helpen: slaapkamer? Waar wonen jullie? Hier in de buurt? Ik weet de namen vaak niet meer te herinneren maar de woningen meestal wel... groet Jacquelien

      Verwijderen