Kerst gevierd, samen in een fijn huis

 


Peter Brown
Christmas Combe Park
2019

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Toen ik dit schilderij tegen kwam en de schilder googlede,
bleek dat ik al eerder een schilderij van hem heb gedeeld.
En ook op dat schilderij zagen we dit zelfde trappenhuis.
Maar dan nu met Kerst, of wat ik zelf denk net na Kerst.
Het doet aan als een gezellig huis voor een leuk gezin.

We zien een grote hal met een trap naar boven en
links een trapje met een paar treden naar beneden,
volgens mij naar de achterdeur en de bijkeuken..
De schilder staat met zijn rug naar de voordeur.
In de hele ruimte zijn veel schilderijen te zien
er hangt een spiegel aan de muur en 
daarnaast zien we ook nog lichtjes 
rond de trapleuning, in de lamp
 en in een plant als kerstversiering.
Er hangt ook een ster aan het plafond.

Op een tafeltje links staat een lampje,
er liggen sleutels, en daarnaast een 
transparant van Jozef en Maria 
met het kerstkind onder een ster.
 Ik zie ook een lekker luchtje,
 ik denk een kerstcadeau.

Op de trap zien we twee zusjes, 
tieners, een tweeling misschien
die - volgens mij - allebei met oortjes in,
naar mooie muziek zitten te luisteren.

Een jongetje staat op de beneden trap 
naar zijn mobiele telefoon te kijken.
Naast hem komt iemand naar boven lopen, 
ik denk dat die van buiten komt.

In de deuropening naar de keuken?
staat de vader een beetje lusteloos met 
een bezem wat heen en weer te vegen.
Er ligt een zwarte hond slapend op een kussen 
onderaan de trap, misschien staat de vader
te twijfelen of hij hem wakker moet maken.

De familie heeft gezellig samen gegeten
en zoeken nu afzonderlijk van elkaar 
weer even rust in de eigen 'ruimte'.
Heel gezond lijkt me...   


2 opmerkingen:

  1. Oh, wat leuk toch! Ik dacht meteen: hè dat trappenhuis ken ik. Wat een sfeertje weer en wat een fijne omschrijving heb je weer gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen