Gedeelde vreugd is dubbele vreugd; Gedeelde smart is halve smart!


'Streven naar geluk als levensdoel is een vergissing.'

'Streven naar zin en betekenis daarentegen is waar het leven om draait.'

'Je kunt het ongelukkig zijn beter omarmen en samen met de ander doorstaan.'

Deze uitspraken zijn van Dirk de Wachter.

Over deze Vlaamse psychiater is een documentaire gemaakt die wel zo mooi, troostrijk en aangrijpend is dat ik wel graag zou willen dat iedereen het zou kunnen zien.

Je kunt het terugkijken bij NPO bij de serie Brainwash en de titel is 'Donderdagen met Dirk de Wachter'. Het is uitgezonden op 18 december om 23.45 uur.

Zijn filosofie komt wel heel dichtbij mijn levensmotto: 

'Gedeelde smart is halve smart; Gedeelde vreugd is dubbele vreugd.' 

Dat gedeelde smart halve smart is heb ik aan den lijve ervaren in periodes van ziek zijn en revalideren, toen zoveel mensen een kopje koffie kwamen zetten of een maaltje meebrachten om met ons samen op te eten. Of dat ik gewoon eens even mocht huilen en ze me een zakdoekje aangaven. Of dat ze me meenamen in de rolstoel om even aan de IJssel te zitten. Dat was zo lief en steeds weer een oppepper. 

Een voorbeeld van gedeelde vreugd is de middag die ik doorbracht in de vakantie bij mijn vriendin Caroline in Harderwijk. Ze had een knutselmiddag georganiseerd voor haar buurkinderen. Ze wilde sterren gaan vouwen en ik kwam om een beetje te helpen.

Een heel genoeglijke middag op een regenachtige, saaie grijze kerstvakantiemiddag. Met drie hele leuke buurkinderen. Die na de eerste instructies voor de ons bekende sterren gelijk los gingen met allerlei varianten. En ook superleuk dat Caroline en ik weer eens samen creatief knutselden nadat we elkaar 45 jaar geleden leerden kennen op de kunstacademie. En al zo lang is ze een hele lieve vriendin. Die nu in Amerika woont, maar nu even terug was voor de feestdagen, voor een beetje gedeelde vreugd... 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten