Leefstijl traject update!


Vanaf januari doe ik mee met het 
gezonde leefstijl traject van dokter Bloem.
En kijk eens hoe goed het me doet:


We hebben wekelijks een zoom-meeting om 
nieuwe dingen te leren van onze coach.
Maar we leren ook veel van elkaar! 
Het is een fijne groep mensen die 
heel ondersteunend en stimulerend is.

De eerste weken was ik de hele dag druk 
met het zoeken (en gelukkig ook vinden! )
van nieuwe keuzes op het gebied van
voeding, beweging en ontspanning.

En ik ontdek van alles:
Vaak is er eerst wat weerstand.
Dan verkennen van de mogelijkheden,
en bedenken van haalbare actiepunten en 
vervolgens het dan maar gewoon gaan doen.

Soms gaat dat dan makkelijk en ben ik blij.
Soms komt het gewone leven er tussen door,
ben ik moe of gespannen, emotioneel of lui.
Dan lukt er iets niet en baal ik daar van.

Maar, hoera, dan kan ik de volgende dag 
gewoon weer opnieuw mijn best doen. 

Resultaat: 
Ik maak regelmatig een goede nacht.
Meestal minstens vijf uur, soms een uur zeven.

De spanning in mijn lijf neemt af.
toevallig had ik deze week een nacht
met een uur of wat hartkloppingen,
maar dat is echt een uitzondering.
- Ik vermoed een reactie op mijn mammografie 
vorige week en de vaccinatie, gecombineerd met 
een dag op onze kleinkinderen passen -

Over het algemeen ben ik minder bang.
Al boezemt de wereld me wel een stuk meer angst in 
dan een paar jaar geleden, maar dat hebben meer mensen.

Ik geniet ook (nog weer) meer van leuke dingen. 
al kosten ook de leukste dingen energie, 
en is mijn hersteltijd nog wel wat lang. 

Maar, we leven nog!
Met minder Jacquelien:
Ik ben 3.5 kilo afgevallen en 
mijn taille is 5 centimeter minder.

Mijn streven is om dit jaar elke maand 
een kilo af te vallen en ik zit op schema.

Ik verlang er naar dat het zwembad weer open gaat
maar ook zonder zwemmen is mijn conditie verbeterd.
Ik ben minder snel buiten adem, neem vaker de trap.
Ik doe vrolijk mee met Nederland in beweging.

Ik heb minder last van hoge of juist lage suiker.
Mijn stijfheid van gewrichten blijft, maar stoort me minder.
Mijn huid is nog droog, en al mijn slijmvliezen.
Mijn ogen zijn droog van de voorjaarspollen en zo.
Ik heb soms last met slikken, soms pijn bij het plassen
en mijn haar valt nog bij bossen tegelijk uit.

En als ik in de spiegel kijk vind ik 
dat ik er een heel stuk ouder uitzie. 
Mijn rimpels rond mijn mond gaan nu in 
een moeite over mijn wang door naar 
de lachrimpels om mijn ogen.

Maar nogmaals: We leven nog!
En ik geniet van veel vooral kleine dingen:
van creatief zijn, bloemen ruiken en muziek luisteren.
van schone, in de buitenlucht gedroogde lakens op ons bed, 
van gesprekken met vriendinnen, knuffels van mijn lievelingen,
van films kijken, boeken lezen en zingen onder de douche.


En ik geniet ook heel erg van eten.
Ik eet anders, minder suikers, weinig alcohol.
Ik ben niet streng koolhydraatarm, maar let er wel op.
Gezond is voor mij een belangrijk criterium.
Gezond voor mij en voor het milieu. 
Dus biologisch en als het kan lokaal.

En in de beperking toont zich de meester!
Alles wat wel mag, maakt me extra gelukkig.






4 opmerkingen:

  1. Je bent hartstikke goed bezig en je bent een positief mens, genieten van de kleine dingen maakt het leven groots! Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeven jaar na dato heb ik nog steeds wel stressmomenten, bv als er weer een borstfoto gemaakt wordt, maar ik kan ( met dank aan de stoicijnen) wel steeds beter de knop omzetten.
    Het gaat zoals het gaat, en met piekeren kan je de uitkomst toch niet veranderen. Dus lukt het me om de dagen voor de uitslag toch te genieten van leuke dingen.

    En inderdaad, je kunt ook aan mij zien dat ik een jas uitgedaan heb, maar ik BEN er nog, dus dat neem ik voor lief.

    Van de week kwam wel uit een bloedtest dat mijn suiker te hoog is, een goede stok achter de deur om ECHT meer te bewegen en mijn dieet aan te passen. Tijdens de lockdown ging ik steeds vaker troostvoer naar binnen harken en minder bewegen, maar dat is van nu af aan afgelopen!

    Jij bent in ieder geval alvast goed bezig. Hou vol!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Houd vol.
    Groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen